(Есе
върху беседата „Духът Господен”)
Цялото творение е плод от изявата на
Духа Господен, сиреч на Божия Дух. Бог твори чрез Своя Дух; чрез Него разгръща
Всемирния живот, чрез Него присъства във всичко съществуващо, чрез Него води
Своите разумни създания по пътеката към съвършенството.
Ниско и средно еволюиралите души търсят Бога извън себе си.
Ако са достатъчно прозорливи и ако вярата им устои на земните несгоди и
изпитания, те ще Го открият в качеството Му на Небесен Повелител и Съдник. Ще
ес вслушат в Словото Му и ще намерят в него пътя към спасението. За тях
Божественото съвършенство си остава далечен, непостижим мираж.
Високо еволюиралите души с пробудено съзнание рано или
късно откриват Бога у самите себе си, в своето безсмъртно духовно ядро. За тях
Той е любящ и всеопрощаващ Родител, Чието милосърдие никога не влиза в
противоречие с безукорната Му справедливост. Съвършенството на Небесния Отец е
техен велик идеал – осъзнат и постижим.
Учителят Беинса Дуно разкрива частица от тайната за
дейността на Всевишния отвън и отвътре, във видимия и невидимия свят: „Проявлението на Господа е отвътре, но
работата Му е отвънка.”
Проявлението на Бога отвътре е онази част от тайната Му,
която открива на пробудената душа свидетелството за Неговото присъствие във
всеки атом от сътворениня свят, включително и в дълбините на човешкото духовно
естество. Това проявление е вътрешно присъщо, неизменно и ненарушимо и определя
еднаквия потенциал на всички творения независимо от степента на тяхното
еволюционно израстване.
Господ работи отвън, като структурира цялата Вселена, влага
в нея принципи и закони, въз основа на които протича Всемирното развитие на
всички равнища – индивидуално, колективно и глобално, и създава за всички живи
същества необходимите за тяхното духовно издигане условия. За тази работа
Творецът избира Свои верни помощници измежду най-напредналите в еволюционно
отношение същества.
Човек е едновременно жител на два свята – този и онзи,
видимия и невидимия, тукашния и отвъдния. С физическото си тяло той получава
поданство в материалния свят, а с фините си тела – в духовните сфери на
Космоса. За съотношението между тези два свята Учителят на Всемирното Бяло
братство споделя следното: „Онзи свят са
възможностите на този свят и този свят са възможностите на онзи свят.” Какво
се крие зад паралелизма в тези думи?
В онзи свят, т.е. в духовната област на Проявеното Битие, е
затаен потенциалът или възможностите за развитие на всички материални форми,
включително на живите същества. Този потенциал е с Божествен произход и
съответства на Божия план за всяка една от тези форми. Ако те се възползват
цялостно и до край от своя потенциал, от възможностите, които Божият Промисъл
разкрива пред тях, те ще постигнат своята еволюционна цел, ще изпълнят
предназначението си, заложено в най-дълбоката им същност.
В този свят, сиреч в материалната действителност, са
закодирани възможностите на всяка форма да изяви своето духовно начало. Във
всяко от природните царства – минерално, растително, животинско и човешко,
съществува вътрешен, водещ импулс, който подпомага проявлението на това начало.
Степента на проявлението от своя страна обуславя духовния ръст на съответната
форма.
Всичко, което се случва в материалния свят, е проекция и
следствие от проявлението на потенциала и възможностите, заложени в духовната
сфера. Оттам и формулировката на първата част от Втория херметически принцип:
„Каквото горе, такова и долу.”
От друга страна, всеки факт и събитие на физическото поле
дава своето отражение в духовните измерения на Битието. Така се ражда и втората
част от формулировката на този принцип: „Каквото долу, такова и горе.”
Взаимната обвързаност и обусловеност между видимия и
невидимия свят е необоримо доказателство за единството на всичко съществуващо и
за вездесъщността на Всемирния живот. Неговите безчетни форми – материални,
духовни и Божествени, съществуват и се развиват успоредно и в непрекъснато
взаимодействие. Те се преливат една в друга, като по-високо еволюиралите
помагат на онези от по-ниските еволюционни стъпала да крачат по-уверено напред.
Крайната цел – Божият престол, заслужава всички усилия и жертви, за да бъде
покорена.
Няма коментари:
Публикуване на коментар