(Есе
върху беседата „Стотникът”)
Вярата на стотника в Христос като
Месия, като Божий Син и Пълномощник на Небесния Отец бе от решаващо значение за
изцелението на неговия син. Римският офицер бе повярвал в нещо, недостъпно за
физическите му очи, но открито за сърцето му. Това, в което той бе повярвал, бе
не просто реалност, а върховната
реалност – Бог и Неговият Единороден Син, проявеният образ на Висшата Сила
във Вселената.
Обяснявайки същността на реалността от
духовно-езотерична гледна точка, Учителят Беинса Дуно изтъква: „Реалността на живота седи в онова, което
човек не вижда, а не в това, което вижда.“
Тук сме длъжни да допълним, че
не всичко, което е недостъпно за физическите ни сетива, е реално, а само онова,
което произхожда от света на Божественото. Реалността има своите степени –
стъпала, по които се изкачваме от царството на гъстата материя до самия престол
на Всевишния. Във възходяща посока степента на реалност нараства постепенно в
съответствие с духовния ръст на сравняваните нейни носители, за да достигне
абсолютната си изява в Лоното на Твореца.
В потвърждение на тази теза авторът на
беседата отбелязва: „Божественият свят се
заключава в реалността, която прониква навсякъде.“ Абсолютната реалност –
Бог, прониква всяка точка, всеки атом на творението чез Своя вездесъщ Дух. В
зависимост от интензивността, с която се проявява Божият Дух, сиреч в
зависимост от честотата на вибрациите на разглеждания обект е и близостта или
отдалечеността му от абсолютната реалност.
Творенията, които са най-далеко от
нея, чиято относителна реалност ги оставя в плен на материалността, наричаме
«привидности». Те са само сенки на великата реалност на Божественото. Техният
еволюционен ранг им отрежда място в най-ниските етажи на космическата пирамида.
Ала в същото време, както и всички останали, по-издигнати от тях в духовно
отношение творения, и те притежават потенциала да разгърнат Божественото начало
у себе си и да се докоснат до реалността на Абсолюта. Дали ще успеят – зависи
от самите тях и от положените от тяхна страна еволюционни усилия.
Реалността на невидимото за телесните
ни очи се откроява със съвършена хармоничност и непостижима красота: „Красивото, великото в света седи в това,
което не се вижда и не може да се определи.“ Видимият свят ни предлага
безброй красоти, но те са само отглас, отражение и предчувствие за
неизповедимата прелест, искряща навред в Царството на Духа. И когато се
прекланяме пред красивото и стойностното в нашата земна действителност,
същевременно ние отдаваме дължимата почит на духовната реалност, чиято проекция
е то.
Нашите земни мерки и комплексът от
науки ни позволяват да определяме и класифицираме обектите в материалния свят.
Ала как бихме могли да определим безграничната мощ и творческата неизчерпаемост
на Духа?! Постиженията на материалистичната наука, емпиричното и рационалното
познание застиват безпомощни пред величието на Неговия Промисъл, пред
безкрайното разнообразие от форми, в които Той е вложил по една Своя идея,
чието осъществяване би следвало да изведе съответната форма до съвършенството
на нейната самореализация.
Привидностите
вещаят смъртта на формата, която е изпълнила своето предназначение. А
реалността на духовните постижения е гаранция за изкачено стъпало към върха на
безсмъртието.
Ако пробуденият за Божествената Истина
човек осъзнае разликата между привидното и реалното, той се превръща в посланик
на Премъдростта на Създателя. Ако ли пък изкове от осъзнаването на тази разлика
оръжие в битката за самоосъществяването си, той ще израсне до висотата на верен
воин на Бога и Негов съработник в необятните предели на творението. Самото
осъзнаване и действията, в които то се проявява, освещават материята и я
превръщат в Дух. И това става без специални усилия, без напрегната
целенасоченост, а единствено само чрез пренастройване вектора на съзнанието: „Без да се стреми към духовност, човек може
да бъде духовен.“
Липсата на стремеж в случая също е вид
стремеж, ала напълно освободен от всяка себичност и абсолютно отдаден на
импулса, роден в недрата на Духа.
И така по духовния Път си пожелаваме:
Сбогуване навеки с привидностите и прегръдка за вечността с Любовта,
Светлината и красотата на Божия Дух.
Няма коментари:
Публикуване на коментар