(Есе
върху беседата „Огън да запаля”)
Преди две хилядолетия Христос дойде на
Земята, за да запали огън. Какъв е този огън? – „Под думата «огън» Христос разбирал огъня на безсмъртието, който трябва
да се запали във всяка душа.“ Следователно най-великият Учител на Космоса
има пред вид огъня, който запалва искрата на Божественото ядро у човека – огън,
който изгаря всичко ненужно, поглъща всички човешки слабости и недостатъци,
всички отклонения от духовния Път и насочва индивида право към целта: свободата
на духа и безсмъртието.
„Този огън, за който Христос говори, е огънят на човешкото сърце.“ Кълнът на
безсмъртието е именно в сърцето, понеже то – като духовен център на личността,
– ако бъде пречистено и облагородено от огъня на Божествената Любов, Мъдрост и
Истина, помага на човека да изпълни докрай своето еволюционно предназначение –
да стане достоен син или дъщеря на Бога, Негов съработник в неизбродимите
простори на Вселената.
На едно място в беседата огънят е
използван като понятие, което по своето съдържание се припокрива със
съдържанието на земния живот: „... Огънят в човека гори от
момента на раждането му до момента на заминаването му за онзи свят.” Този огън, който гори в рамките
на едно въплъщение, е проекция на огъня на безсмъртието. Той притежава
енергията, необходима за поддържане и развитие на биологическото съществуване.
Огънят на безсмъртието е вечен и неизчерпаем, а огънят на земния живот е
преходен и подлежи на изчерпване. Духавната задача на човека е да предаде мощта
и неизчерпаемостта на огъня на безсмъртието на земния огън, т.е. да ги съедини
в едно.
Огънят като същност и проявление се отличава с две основни
характеристики: светлина и топлина. Когато огънят на безсмъртието пламне в
човешкото същество, тогава индивидът „е
готов на всичко. Топлината го предразполага да работи, а светлината – да
мисли.” В случая топлината се явява еквивалент на енергията, която човек
изразходва при своята трудова дейност. От своя страна светлината представлява
еквивалент на неговата мисловна енергия.
В седемстепенната категориална скàла на Проявеното Битие
(материя – енергия – светлина – мисъл – Любов – Дух – Бог) Учителят Беинса Дуно
формулира същността на светлината по следния начин: „Светлината е кондензирана мисъл.” Физическата светлина, който
наблюдаваме в нашия материален свят и без която неговото съществуване е
немислимо, е проекция на мисълта на безброй напреднали Същества, които отдавна
са приключили с планетарния етап от еволюцията си и са израснали до ранга на
верни Помощници на Всевишния.
Огънят на безсмъртието в лексиката на индуизма носи името
„Агни” (оттам и названието на учението на Живата Етика – „Агни йога”). Това е
космическият огън на пресътворението, ядрото на Всемирния живот, могъщият
инструмент в ръцете на Демиурга, чрез който Той разрушава старото и гради
новото, направлява духовното развитие на галактиките и на всички живи създания,
изпраща периодично нови еволюционни вълни, изгаря злото и въдворява навред
Доброто.
Който бива докоснат от горящия, но неизгарящ пламък на
космическия огън, остава навеки пленен от
животворната му сила, от неземната му красота и от способността му да утвърждава
безсмъртието на Живота. И този човек, удостоен по заслуги с Божието
благословение, се превръща завинаги във верен и всеотдаен изпълнител на святата
Воля на своя Небесен Отец.
Няма коментари:
Публикуване на коментар