Все още живеем в свят на дуалности: добро и зло, светлина и мрак, истина и
лъжа, небе и земя, ден и нощ, Ин и Ян. В амплитудата между всеки от тези полюси
се раждат безброй варианти, безчетни възможности за избор. Дуалността предлага именно
това – да направиш избор. Той те отправя към едната или другата страна. Ала
най-често оставаш някъде по средата... Крайностите нерядко смущават дори и врял
и кипял в изборите си човек. И все пак свободната ни воля, дарена ни съвършено
безвъзмездно от Бога Творец, би трябвало да ни послужи именно в моментите на
избор и да ни насочва към доброто вместо към злото, към светлината вместо към
мрака, към истината вместо към лъжата. Но дали винаги е така?
Ето как духовният Учител със световна мисия Петър Дънов (Беинса Дуно)
разкрива нови черти от същността на доброто и злото и потенциала на човека да
осъзнава възможностите, изправен пред поредния избор: „Доброто и злото са само пътища, които показват пътя на човека, за да
добие той съзнание, че е човек и че може да прави разлика между добро и зло...
В човешкия ум и в човешкото сърце всякога има различни възможности – и там е
човекът. Човекът е онзи, който разбира възможностите.” (Цитат от книгата
„Към извора”, лекции на Общия окултен клас, 1935/1936 г., том I, София, 2002, с.
367.)
Доброто и злото са жалони по нашия житейски път. Първият ни води към
дверите на Небесното царство, вторият – към мрачната бездна на тартара. Когато
правим избор и се ориентираме към едната от тези две възможности, ние
осъзнаваме потенциала на вътрешната ни същност, на безсмъртното начало, което
ни превръща в живи същества – в случая надарени с разум и свободна воля. За да
направим избор, използваме съзнанието си – способността да различаваме доброто
от злото, способността да оценим тяхната роля за конкретната ситуация и за пътя
ни в живота въобще. Способността да осъзнаем себе си като индивидуалност,
различна от окръжаващата среда, уникална и неповторима. Тази способност
наричаме „самосъзнание” и тя ни отличава от представителите на животинското
царство, най-вече – от висшите бозайници, които демонстрират наченки на
съзнателни прояви. Същевременно тя ни сродява със съществата от по-висок
еволюционен ранг – ангели и божества, които също притежават самосъзнание и
свободне избор, който обаче е изцяло хармонизиран с волята на Висшата Сила,
Бога. Представителите на нисшите в сравнение с човека природни царства –
минерално, растително и животинско, не са в състояние да правят такъв избор,
понеже не са достигнали прага на разума. Единствено ние, човеците, сме надарени
с този шанс. И от това, как си служим с него, зависи посоката на еволюционното
ни движение.
Има само едно абсолютно Добро – Бог. Самият Той е въплъщение на Доброто,
негов съвършен изразител. В нашия свят на относителността и доброто също е
относително. За едного то е добро, за другиго – зло. Можем да се докосваме до
абсолютното Добро, само когато следваме безусловно Божията воля – за самите нас
и за дадения житейски епизод. По пътеката на своето духовно израстване ние все
повече се доближаваме до измеренията на абсолютното Добро и все по-дълбоко
осмисляме неговата същност и ролята му във Всемирния живот. То без съмнение е
основа, върху която се гради всичко положително, конструктивно, еволюционно
оправдано на всички равнища в Проявеното Битие. От друга страна, злото
притежава мощно разрушително въздействие. То е в състояние да спъва духовното
развитие на съществата, които са го избрали доброволно. Ала същевременно то
играе ролята и на унищожител на всичко старо, отживяло времето си и изгубило
своята актуалност. Такава именно е задачата на Шива – третото божество в
индуистката Троица (Тримурти) наред с Брахма (Твореца) и Вишну (Съхранителя на
сътвореното). Шива разрушава всичко, което е изпълнило еволюционното си
предназначение и остава завинаги в миналото.
Само разумът е в състояние да прави разлика между добро и зло. Когато този
разум е свързан с Божественото, с Промисъла на Всевишния, то изборът неизменно
ще бъде насочен към доброто. И то добро, което е добро за всички, а не само за
извършилия този избор. Когато някое същество, което не е надарено с разум –
например животно, извърши зло, то е относително. Един хищник убива и изяжда
плячката си – тревопасно животно. По отношение на жертвата това е зло, а за
хищника – средство за оцеляване. Такива са пропорциите в света на
относителността.
Когато избираме доброто, трупаме знания и духовни качества по пътя на
положителния опит. Товае е процес на обучение в земното училище, съпътстван от
радостта на сбъдването и духовен подем. И обратно, когато избираме злото, като
правило ни връхлитат събития – отражение на направения избор според мярката на
непогрешимия кармичен закон, които ни учат по пътя на отрицателния опит. И това
е процес на обучение, полезен за нас, но обагрен от тъмните краски на болката,
разочарованието, провалите и страданията.
Следователно и доброто, и злото са наши учители, само че последствията от
тяхното проявление са различни. Доброто ни дарява щастие и удовлетворение, а
злото – болка и страдание. Разбира се, има и измамно удовлетворение, когато си
избрал злото. Ала то е нетрайно и рано или късно се превръща в угризение на
съвестта или в кармично възмездие. Извършеното добро оставя неизличима следа в
твоите висши тела и в ауричната ти обвивка – тя заблестява в баграта на
добродетелта, която си подхранил с твоята благородна постъпка. Стореното зло,
обратно, внася мрачни струи в аурата ти и са ти нужни немалко усилия, за да я
пречистиш отново.
В човешкия ум, по-точно – в менталното тяло на човека, се раждат неговите
мисли. От тях произлизат различни възможности за самоопределение – към добро
или зло. Доброто и злото могат да бъдат породени както от действие, така и от
бездействие. И действието, и бездействието предизвикват кармични последствия. Защо
Учителят Беинса Дуно свидетелства, че именно там е човекът – в избора на някоя
от многобройните възможности? – Понеже това е съзнателен избор, плод на
свободната му воля.
В човешкото сърце, по-точно – в астралното тяло на човека, се раждат
неговите чувства. Те също са предпоставка за наличието на множество възможности
– към добро или зло. Има една остроумна мъдрост, която гласи: „Когато се борят
разумът и сърцето, винаги отстъпва разумът, защото е по-умен.” Чувствата на
човешкото същество са нож с две остриета. От една страна, те са неоценимо
богатство като потенциал, който – ако чувствата са облагородени и напълно
пречистени – издига носителя им на по-високо еволюционно стъпало. От друга
страна, ако чувствата залитат към следване на низшето естество на човека,
неговото животинско начало, те са в състояние да го завлекат в бездната на
дълбоко нравствено падение.
Мировият Учител Беинса Дуно изрича една кратка, но категорична присъда: „Дяволът е в крайностите.” Крайности
може да има и в мислите, и в чувствата, и в постъпките на човека. Крайности в
случая са доброто и злото – двата полюса в проявлението на всемирната
разумност. Огромната амплитуда между тях крие потенциала на безброй междинни
възможности за избор.
А може ли да има крайности в доброто? – Само в относителното добро, което е
добро за един, а зло – за друг. В абсолютното Добро, което е характеристика на
самия Бог, няма и не може да има крайности. То само по себе си е граница,
предел, отвъд който не бихме могли да открием нищо друго освен Непроявения,
Безначален Бог, за Когото не знаем нищо, Който остава непознаваем и недостъпен
за цялата вечност.
Съществуват ли крайности и в злото? – Да, тъй като то се проявява на
степени. В най-високата степен на проявление то се доближава до доброто, а в
най-ниската то се превръща в абсолютно зло, което за нас, човеците, изглежда
непоправимо, ала за Всевишния рано или късно също се превръща в добро.
Да не забравяме, че Учителят на Новата планетарна култура Беинса Дуно разглежда
злото като непроявено добро. Това означава, че в злото е скътан на тайно място
зародишът на доброто и при определени условия той може да се прояви. По същата
логика този велик духовен Учител заявява да не осъждаме някой човек като лош –
той е само един зелен плод; нека почакаме да узрее и тогава да го оценим.
Човекът е разумно, съзнателно същество, което разбира какви са
възможностите, предоставени от доброто и злото. И със свободната си воля той
осъществява своя избор към едното или другото. Резултатите от този избор му
носят поуките на уроците от земния живот и постепенно го насочват да се
ориентира изцяло към доброто. Сладки са плодовете на доброто, а горчиви – тези
на злото. Всеки нормален човек би предпочел сладкия плод пред горчивия. Ала тази
цялостна и безкомпромисна ориентация не се формира изведнъж, само след един
направен избор. Нужни са редица въплъщения в света на материята, за да може тя
да бъде изработена в своята завършеност и да заблести с кристалната си красота.
Доброто и злото са нашите жалони по пътеката на изпитанията в земната
действителност. Докато напуснем окончателно света на дуалността, те ще ни предлагат
безчет възможности за избор. И ако този избор постепенно се превърне в
неотклонно служение на абсолютното Добро – на Бога, тогава придобиваме шанса да
се разделим завинаги с дуалността и да станем жители на най-светлата обител в
Проявеното Битие – обителта на съвършеното Единство. Там, където Доброто и
злото са се слели във вечната прегръдка на Божествената Цялост и неразделното
триединство на Любовта, Мъдростта и Истината. Там, където човешкото съзнание се
съединява неразлъчно със Свръхсъзнанието на своя Творец и съхранявайки
индивидуалността си, се превръща в Негов достоен съ-творец.
Константин Златев
Няма коментари:
Публикуване на коментар