„Заветът на
цветните лъчи на светлината”, съставен от Учителя Петър Дънов (Беинса Дуно) в с. Арбанаси през
1912 г., завършва с една формула, дадена от същия велик духовен Учител (с. 61). Тя гласи:
„Обичай съвършения
път на Истината и Живота.
Постави Доброто за
основа на дома си,
Правдата за мерило,
Любовта за
украшение,
Мъдростта за ограда
и Истината за
светило.
Само тогава ще Ме
познаеш и Аз ще ти се изявя.”
5. „... Мъдростта за ограда...”:
В цялото Творение е
вложена великата Божия Премъдрост. Бог е сътворил света по възможно най-мъдрия
начин. В цялата Вселена действат принципи и закони, които са плод на
Премъдростта и Промисъла на Бога-Създател. Всичко в цялата Вселена се случва
като резултат от действието на тези принципи и закони.
Учителят Беинса
Дуно изтъква следното във връзка със същността на Божествената Мъдрост: „Мъдростта – това е светът на вечните
Божествени форми, изтъкани от Любовта.” Тази негова мисъл ни дава основание
за заключението, че Любовта е този велик космически принцип, който твори и
създава, „изтъкава формите”, а Мъдростта е принципът, който осигурява условията
за съществуването, развитието и усъвършенстването на вече създадените форми.
Роля на Мъдростта в
света:
·
фундамент за изграждането, структурирането и
развитието на Вселената (именно чрез принципите и законите, вложени изначално
от Бога в Космоса);
·
двигател на духовната еволюция на света като
цяло и на всички живи същества (на индивидуално и колективно равнище);
·
цел на духовно-нравственото развитие и
усъвършенстване на разумните същества в Битието.
Божествената
Мъдрост е свързана с принципа за Всемирната разумност. Тя поражда този принцип
и осигурява неговото действие на всички нива във Вселената. Разумността е
проява на Мъдростта в природното царство на човеците и в надприродните царства
на ангелите и божествата.
Мъдростта може да
бъде назована „вездесъща разумност” в Природата, понеже:
1) Тя присъства
навсякъде и във всичко, изпълва цялата природна среда, целия Космос.
2) Тя отразява
присъствието на върховната Разумност на Бога във всичко съществуващо.
Най-ярките
посланици на Божествената Мъдрост и на разумността в Природата са великите
духовни Учители. Те се въплъщават или вселяват на материалните планети от
извисени области на духовния и Божествения свят и чрез проповедта и личния си
пример стават съвършени изразители на Мъдростта.
Космическият закон
на Мъдростта е закон за поддържане и уравновесяване на сътворения от Бога свят.
В това си проявление Божествената Мъдрост е непосредствено свързана с Женското
Начало във Вселената (Ин) – пасивен принцип, който съхранява, поддържа и
утвърждава създаденото от Мъжкия активен принцип и осигурява условията за
неговото развитие.
Който живее според
изискванията на Божествената Мъдрост, става недосегаем за всички попълзновения
на злото. В този смисъл Мъдростта е ограда за него, а и за всичко останало, до
което той се докосва. „Мъдростта на мъдрите е в тяхното поведение” – гласи една
стара езотерична пословица. Въплътената в мислите, чувствата, думите и
действията Мъдрост е непробиваема енергийна защита и същевременно гаранция за
самоосъществяването по пътя към висините на съвършенството.
6. „... и Истината за светило.”:
Истината е висша
реалност. Само истинното може да бъде реално.
Абсолютната Истина
е елемент от най-дълбоката същност на Бога, Който сам по Себе Си е висшата
реалност. Затова и в духовното познание характеристиките на Истината са:
·
неизменност – поради Божествения си произход
тя не търпи никакви изменения;
·
вечност – тя е вечна, както Бог е вечен, тъй
като е важна съставна част от глъбинната му Същност;
·
всеобхватност – тя обхваща всичко
съществуващо, съдържайки в себе си съвършения образ на Твореца и на всичко
сътворено от Него.
Божият Дух е Дух на
Истината, Който се проявява чрез великите духовни Учители на Космоса и на
човечеството. Те, Учителите, са Негови представители и вестители на Божието
послание към всички разумни същества навред в цялата Вселена. Великите
Посветени предлагат на своите по-малки братя и сестри винаги актуална редакция
на Божественото учение, въплъщаващо върховната Истина. Тяхната проповед като
правило е съобразена с акцентите на историческия и космически момент за
съвременното им човечество, както и с равнището на общественото съзнание, което
би могло да възприеме само толкова от Божествената Истина, колкото му позволява
духовният му ръст.
Учителят Беинса
Дуно свидетелства: „Истината е реалното,
което лежи в основата на нашия живот.” Също на него принадлежи и
утвърждението, че Истината свети със собствена светлина. Тоест тя не се нуждае
от специални аргументи, за да докаже същността си, съществуването и
проявлението си. Истината е самодостатъчна само поради факта на Божественото си
битие.
Истината е една, но
проявленията ѝ в Космоса са безброй. Всяко от тях отразява същността ѝ по свой
неповторим начин.
Истината е онова
Божествено светило, което разпръсква мрака на невежеството и неразбирането в
нашия свят на илюзията и относителността. Който ходи по пътя на Истината,
никога няма да се препъне, никога няма да сбърка в избора на правилната посока.
Всеки човек живее в тъмнината на собственото си непробудено съзнание, докато
Бог не му се открие чрез проповедта и личния пример на някой духовен Учител. От
този момент нататък пробудената душа на странника по духовния Път открива все
нови и по-светли хоризонти, огрени от неугасващия блясък на Божествената
Истина.
7. „Само тогава ще Ме познаеш и Аз ще ти се
изявя.”:
Ако търсещият в
Духа изпълни условията, посочени дотук:
-
да обикне съвършения път на
Истината и Живота;
-
да постави Доброто за основа на
дома си;
-
да избере Правдата за мерило;
-
да превърне Любовта си в
украшение;
-
да издигне Мъдростта като ограда;
-
да извиси Истината за светило,
тогава Бог ще му се
открие и той ще познае Божественото както извън себе си, така и в собствената
си най-дълбока същност, в безсмъртното духовно начало, дарено му именно от
Всевишния. Бог ще му се изяви недвусмислено и всеобхватно – и в сърцето му, и
чрез всяко Свое творение. Пробуденият за Истината човек ще осъзнае Божието
присъствие в целия необятен Космос, както и в самия себе си. Тогава той ще разбере
с неописуема яснота, че през цялото време на своето съществуване е носел самия
Бог в собствената си утроба, в най-тайните кътчета на душата си и че е призван
да стане изразител на това неизменно Божие присъствие във всичката му
грандиозна и величествена пълнота.
Константин
Златев
Няма коментари:
Публикуване на коментар