Какво е реалност? – Нещо, което е очевидно съществуващо, което има битие
извън нас и/или у самите нас, което подлежи на промяна, ала в най-дълбоката си
същност е неизменно. Философите дават следната дефиниция за понятието
„реалност”: „Битие на вещите, взето в неговото съотношение към небитието, както
и към други възможни, вероятни и т.н. форми на битието.” В случая терминът
„битие” е тъждествен на „съществуване”, а „небитие” – съответно на
„несъществуване”. Следователно всичко съществуващо представлява форма на
реалността, нейно проявление.
Реално е това, чието съществуване не подлежи на съмнение.
Бог е висшата абсолютна реалност. Божественият свят я отразява в нейната
пълнота. Духовният свят – като проекция на Божествения – се доближава плътно до
висшата реалност, но не я притежава в пълнота. Материалният свят – сянка и
проекция на духовния – е най-далече от висшата реалност. Неслучайно древната
индийска мъдрост го нарича владение на Майя – великата илюзия на физическата
действителност.
Реален ли е човекът? – Като носител на частица от абсолютната Божествена
Същност на своя Творец – да. Като същество от материалния свят – само отчасти. Безспорно
реално е духовното ядро на човека, неговата извечна безсмъртна същност, дарена
му от Бога. Това е реалност, която не подлежи на съмнение. Тя ни принадлежи
изначално, от вечността в миналото, и ще ни принадлежи във вечността на
бъдещето. Нейната най-дълбока основа е непроменима, защото е лъч от Същността
на Бога. Външното ѝ проявление – земният човек, подлежи на
постоянни промени. Когато те са във възходяща насока, той се развива и израства
към целта на своята еволюция – Божественото съвършенство. Когато промените
вещаят упадък, той може да доведе до прекратяване на съответния живот в плът, а
в особено крайни случаи, когато регресът е необратим и човекът се превръща в
заплаха за целия организъм – човечеството и Космоса, бива прекратено
съществуването на индивидуалността. Монадата остава непокътната и подлежи на
нов еволюционен тласък, докато създаденото в индивидуалността изчезва завинаги.
Човекът в плът и кръв в течение на земните си въплъщения е част от
мащабната илюзия на материалния свят. Той, човекът, е дотолкова реален,
доколкото предоставя възможност на духовното начало у себе си да се прояви в
пълнота. Всичко останало – от собственото му физическо тяло до необозримото
пространство на физическата вселена, включително общуването му с другите
материални обекти – ближните и природната среда, е подвластно на законите,
господстващи в царството на илюзията.
Как човек може да се съедини с висшата абсолютна реалност – Бога? – Като
разгърне до край изначално заложения у него Божествен потенциал. Разбира се,
това не е еднократен акт, а дълъг, на моменти мъчителен процес, който наричаме
„духовно-нравствено развитие и усъвършенстване”, на езика на християнското
учение – „богоуподобяване”, а в езотеричната лексика – „еволюционно
израстване”. Учителят Беинса Дуно го назовава просто „повдигане”. То отразява
стремежа на човешкия дух да се завърне в лоното на своя Небесен Родител – Бога,
след като е индивидуализирал напълно проявлението си като душа в света на
материалността, разчупил е всички окови на кармичната обвързаност и е постигнал
своята ненакърнима свобода в Божественото.
Потапяне във висшата абсолютна реалност – това е крайната еволюционна цел
на човешкото същество. Може да бъде постигнато чрез множество духовни практики:
молитва, медитация, концентрация, съзерцание и пр., както и чрез праведен
живот, съобразен с действието на универсалните принципи и закони, които
Създателят Бог е вложил в сътворяването, структурирането и развитието на
Вселената като цяло и на нейните съставни части по отделно, включително живите
същества.
В своето Слово Мировият Учител Петър Дънов (Беинса Дуно) разглежда два вида
реалност – относителна и абсолютна. Ето по какви признаци той ги разграничава: „Помнете: има два вида реалност в живота –
относителна и абсолютна. Относителна е тази, в която всички задачи могат да се
решат, а абсолютна е тази, в която има неразрешени задачи. В абсолютната
реалност всички задачи са разрешими, но няма същество на Земята, което да е
разрешило всичките си задачи – все ще останат някои неразрешени.” (Цитатът
е от сборника „Живот и отношения”, лекции на Младежкия окултен клас, година 11,
изд. „Бяло Братство”, София, 2013, с. 190.)
Светът познава една единствена абсолютна реалност и това е Бог. Всички
реалности извън Него са относителни. Абсолютната реалност – Бог в качеството Си
на Творец – създава всички останали реалности, които според своята степен на
относителност отстоят на различно разстояние в духовно отношение от своя
Създател.
Съществата, които населяват относителната реалност – Проявеното Битие, са в
състояние да решават всичките си задачи в съответствие със своите възможности,
потенциал и духовен ръст. Всевишният никога не поставя пред тях неразрешими
задачи, а винаги ги съобразява с конкретните им възможности и изискванията на
тяхното еволюционно развитие.
В абсолютната реалност – битието на Бога, всички задачи са разрешими,
понеже за Него няма нищо невъзможно. В Неговата абсолютна реалност неразрешени
са само тези задачи, които предстои Той да разреши в рамките на творческата Си
дейност в зависимост от Неговия велик План за Вселената.
Пред всички въплътени на планетата Земя същества стоят за разрешаване
различни задачи, продиктувани от темповете, качеството и постиженията в тяхното
духовно израстване. Когато те разрешат всичките си еволюционни задачи,
разчупват веригите на кармичната обвързаност и се превръщат в свободни духове,
напуснали завинаги цикъла на самсара (раждане – смърт – ново раждане, сиреч
поредицата прераждания в плът).
В земната действителност постоянно се появяват и Напреднали Същества,
свободни от кармична зависимост. Те не са подвластни на самсара, а идват между
нас със специални задачи, мотивирани от акцентите на дадения космически и
исторически момент в еволюцията на човечеството. Техните задачи не произтичат
от кармична необходимост, а от мисията, която Бог им е възложил за тази тяхна
изява в материално тяло.
Нова реалност може да възникне само в процеса на творчество. Творческата
дейност на Бога включва целия Космос, всичко съществуващо и затова то,
съществуващото, отразява Неговата абсолютна реалност. Човекът, сътворен по
Божий образ и подобие, също притежава способността да бъде творец. Негова
еволюционна цел е да стане съ-творец на своя Небесен Баща. Човекът в своята
творческа дейност е в състояние да създава нова реалност. Нейната близост до
абсолютната реалност на Бога е обусловена от това, доколко творческият продукт
на човека по форма, съдържание и смисъл съответства на Божествената Истина.
А Всемирният живот реалност ли е? – Безспорно, да, понеже произтича от
висшата абсолютна реалност – Бога в качеството Му на Творец посредством Своя
Дух. Всемирният живот като същност и осъществена идея на Създателя е реален, но
формите на неговото проявление – природните и надприродни царства – притежават
само относителна реалност. Висотата на техния духовен ръст определя близостта
им до абсолютната реалност на Всевишния.
През последните десетилетия в научно-популярната литература започна да се
среща понятието „паралелни реалности”. Какво да разбираме под съдържанието на
този термин?
Паралелните реалности могат да бъдат разглеждани в две основни направления:
1) В духовно-езотеричен аспект – като понятие, тъждествено на понятията
„поле”, „свят”, „сфера”, „област” и пр. в езотеричната литература. Най-близки
по същност и съдържание до висшата абсолютна реалност – Бога, са областите на
Божествения свят. Най-отдалечена от Него – и субстанциално, и като степен на
реалност – е физическата действителност, материалният свят.
2) В хипотетичен и (евентуално) мистичен аспект – това са реалностите,
които се появяват всеки път, когато разумно същество във Вселената, включително
човекът, вземе решение със свободната си воля и го приведе в изпълнение. При
всеки подобен случай се ражда нова реалност. И тъй като в космически мащаб тези
случаи са безброй много, то и броят на паралелните реалности би трябвало да е
безкраен.
А реалност ли е Любовта? – Щом Бог е Любов (I Йоан 4:8,16) и щом Той е висшата абсолютна реалност, то следователно и
Любовта е реалност. Ала с едно извънредно важно уточнение: реална е единствено
Божествената Любов, най-извисената октава на Любовта, нейното най-чисто и
лъчезарно проявление. Човешката любов в нейните земни измерения е само
предчувствие и подготовка за великата Любов. И все пак, както свидетелства
Учителят Беинса Дуно, налага се да минем през земното, за да достигнем
небесното; необходимо е да познаем и оценим плътската, човешка любов, за да я
трансформираме в Божествена. Такъв е еволюционният път на човешкото същество,
такава е логиката на Всемирното развитие.
Да се реален, означава, че
съществуваш. Съществуването
е образ на реалността в Проявеното Битие.
Константин Златев
Няма коментари:
Публикуване на коментар