Дейността на Бога като Творец и Промислител за света няма начало и не ще
има край. Ние приемаме за нейно начало сътворяването на Вселената, ала
творческият процес на Всевишния е започнал още преди това – преди дори да има
време, в Неговия Ум. Цялото Проявено Битие представлява една въплътена, една
материализирана идея на Създателя. Творчеството като резултат неизменно бива
предхождано от мисъл – от мисълта на твореца, който впоследствие я облича във
форма. Причината да съществува
творчество е изконният стремеж на Всемирния Разум да изразява Себе Си във все
нови и разнообразни форми, в чийто еволюционен ход Той се оглежда и обогатява и
Себе Си, и цялото творение. Силите,
които осъществяват творческия замисъл на Бога, също извират от Неговата същност.
Наричаме ги „Божий Дух” или в християнското учение – „Светият Дух”, Третото
Лице на Бога: един по същност и троичен по Лица, т.е. троичен по Своите функции
и проявления в Космоса. Божият или Светият Дух – това от своя страна е
изначалната, вечна, всеобхватна и животворяща Енергия на Върховното Божество.
Тя е неизчерпаема и вездесъща, сиреч всеприсъстваща, изпълваща всяка точка на
Проявеното Битие, всички живи същества. Тя именно поражда и поддържа Всемирния
живот, тя го насочва към реализирането на неговото предназначение в
съответствие с Божия План за Вселената и за всичко съществуващо.
Ето как Мировият Учител Беинса Дуно разглежда взаимодействието между
първичните причини и сили и тяхното отношение към света на формите, включително
и към начина, по който те биват възприемани от човека: „Като изучавате великите закони на Битието, забелязвате, че причините и
силите, които са действали и действат при създаването на света, остават едни и
същи, а се изменя само формата на знанието. Ако причините и силите се изменят
както формата, вие ще попаднете на фалшива почва. Например през каквато и форма
да минава идеята за Бога, сам Бог като Любов, като Абсолютен Закон и Сила
остава неизменен.”
Това разсъждение на великия Учител на Всемирното Бяло братство – Божий
Пратеник и Вестител на Новата планетарна култура на Божествената Любов – ни
подтиква към следните заключения:
1. Причините за творческата
дейност на Бога са първични и предшестват силите, които осъществяват Неговия
План за Космоса. Бог твори, за да се оглежда в
творението и да преоткрива самия Себе Си в духовното развитие на всички
форми на творението, начело с онези, които са достигнали стъпалото на разума.
Творчеството на Бога е плод на Негов вътрешен импулс, насочен към неспирно
пресътворяване на вече съществуващото с посока към съвършенството. Бог не би
бил Бог, ако не твореше, и то постоянно, без да познава умора или отсъствие на
идеи. Причините, породили творческата изява на Всевишния, остават неизменни за
всички Цикли на Проявеното Битие. Тяхната неизменност е продиктувана от
безсмъртния порив на Бога да предложи на всички сътворени от Него същества
условия и мотивация да се доближат максимално до Него, а които успеят – и да се
съединят навеки с Неговата Воля и Съзнание.
2. Силите в творческата дейност
на Бога са вторични спрямо причините – те са механизмът за осъществяване на
Плана на Бога за сътворения от Него
свят, сиреч силите биват задействани от причините и довеждат до осъществяване
на това, което е породило причините. Силите, както и причините, са неизменни.
Тяхната неизменност е плод от неизменността на техния Първоизточник – Бога.
Променя се само насочеността на силите и тяхната интензивност в зависимост от
конкретната творческа цел на Небесния Отец. Силите на Бога в своята съвкупност
наричаме обобщено „Дух Божий” или „Светият Дух” в християнското учение. Те
лежат в основата на зараждането, поддържането и разгръщането на Всемирния
живот.
3. Причините, лежащи в основата на творческата дейност на Бога, намират
израз във великите Божествени принципи,
полагащи фундамента на всичко съществуващо. В своето Слово Учителят Беинса Дуно
предлага и формулира пет такива принципа: Любов, Мъдрост, Истина, Правда и Добродетел.
Те са универсални, тоест общовалидни за цялата Вселена и, в частност, за
разумните общности в нея, между които и земното човечество. От своя страна
върху основата на тези принципи възникват закони,
които са вторични спрямо принципите и осигуряват тяхното действие спрямо
определена област на Битието или спрямо даден отрязък от еволюционния ход на
частите или Цялото. В своята съвкупност принципите и законите образуват базата
за изграждане на структурата на Космоса – от най-малкото равнище, света на
елементарните частици, до огромното множество галактики на физическото поле (около
100 милиарда галактики в материалната вселена според установеното от
съвременната астрономия), през различните във вибрационно отношение сфери на
духовния свят, чак до измеренията на Божественото: панорамата на цялото
Проявено Битие.
4. Причините и силите са неизменни, а формите,
които са възникнали въз основа на идейния заряд на причините и действието на
конкретни сили, са изменяеми. Всяка форма представлява въплътена идея на Бога
Творец, която има за задача да изяви своето идейно съдържание и в крайна сметка
да доведе търсещия дух до смисъла, заложен в нейното създаване. „Формата е
съдържателна!” – възкликва великият германски философ Георг Хегел, изразявайки
в тези три думи езотеричния смисъл от съществуването на всяка форма.
Целият свят на формите подлежи на непрекъсната промяна. Когато тя е във
възходяща посока, говорим за възход или духовно израстване. И обратно, когато
тя е в низходяща посока, това довежда до регрес и евентуално разпадане или
смърт на формата. Разпадането или смъртта в никакъв случай не са фатални,
понеже те са свидетелства или за това, че формата вече е изпълнила
предназначението си, или че тя не е доказала правото си на съществуване в общия
еволюционен поток и подлежи на унищожение.
Неизменността на причините и силите е атестат за тяхната непреходност,
докато всички форми – дори и достигналите върха на съвършенството (от гледна
точка на критериите в материалния свят) – рано или късно се разпадат.
5. Досегашните разсъждения ни дават основание да предложим обобщение във
вида на хронологическа последователност на проявлението:
Причини (породени от вътрешен творчески импулс на
Бога) – принципи (представляват
конкретизация на творческия импулс на Бога и маркират основите за
структурирането на цялото Проявено Битие) – закони (създават условия за прилагането на принципите на определено
равнище или в определен момент от времето) – сили (осигуряват осъществяването на идеите, заложени в Божия План
за Всемира, посредством действието на принципите и законите) – форми (краен резултат от проявлението
на силите)
Константин Златев
Няма коментари:
Публикуване на коментар