(Изначален потенциал - продължение)
3. Дървото е символичен образ на
Бога, а сянката – на човека. Сянката изгражда известна представа за
предмета, който я е създал, възпроизвеждайки – цялостно или отчасти – неговата
форма. Естествено, формата не е тъждествена със съдържанието. Оттам и изрази
като «Това е сянката на нещата», тоест запознати сме само отчасти с истинското
съдържание на обекта, само с някои негови отличителни белези – познаваме го
бегло и недостатъчно изчерпателно. Затова и дървото (Бог) е реалността – в
същност единствената реалност, а сянката (човекът) е елемент от илюзията на материалния свят, Майя в индуистката
религиозно-философска лексика. Сянката като символ на човека в случая само напомня
за неговите възможности, за Божествения му потенциал. Сянката е илюзия,
предчувствие за онова, което изразява с контурите си, ала самият обект, който
тя въпроизвежда – човешкото същество, притежава в зародиш всички характеристики
на образа и подобието, според което е сътворено – Бога, върховния Суверен на
всичко съществуващо.
Сянката е „далечно
копие на нещата” – сиреч
твърде далеч от действителността, само загатваща за истинските качества и
възможности на обекта, който възпроизвежда.
Сянката е и „скрита в самия предмет”,
тъй като тя е възникнала единствено поради факта, че съществува предмет/обект,
който я създава. Тя е скрита в него като образ, като потенциал, който може да
се прояви, но може и да остане непроявен. Има особено важно условие за нейното
проявление – светлината. Сянка може да има, само ако е налице светлина,
която да обгърне дадения обект и той да излъчи извън себе си сянката си. В
пълния мрак сенки няма и не може да има. Така е и в мрака на човешкото
невежество – ако индивидът не излезе от него, сянката му, т.е. Божественият му
потенциал, не би могла да се прояви. Само в светлината на знанието, на
космическите тайни и духовните истини сянката излиза наяве и загатва за
потенциала на онзи, който я е създал.
4. Безсмъртното ядро на човека,
неговият духовен потенциал се проявява чрез мисловната му и емоционална
дейност. Мислите и чувствата на човешкото същество са проекция именно на
неговото Божествено начало. Те изкристализират в думи и дела и обвързват по
определен начин притежателя им с околната среда – света на материята, както и с
невидимия свят на духовните реалности. Възможностите, които Бог е вложил в
Своето разумно творение – човека, могат да се превърнат от потенциал в
актуалност, в действително проявление, ако човек ги използва по предназначение
и най-вече – за осъществяването на Божия План на всички равнища във Вселената,
включително за нашата планета Земя и човечеството като цяло. Бог стои скрит,
притаен в човешките мисли и чувства, очаквайки техният носител да осъзнае
цялата им неизмерима мощ и да ги впрегне на работа за Общото благо, за един
висок идеал, за възтържествуване на Небесното Царство в измеренията на
материалното битие.
В заключение:
изначалният потенциал на човека е неговото безсмъртно ядро, монадата,
Божественото му начало – дар от Твореца. Същността и съдържанието на този
потенциал предначертава пътя на живото същество в Проявеното Битие, посоката на
еволюционното му развитие и целта на всичките му усилия да осъществи себе си
като Божие създание. Този път е предначертан в Божия план за Вселената като
цяло и за всяко живо същество по отделно. Предначертанието не означава
предопределение, понеже живите същества от степента на разума нагоре притежават
свободна воля. Предначертанието означава единствено възможност за осмисляне на
потенциала и прилагането му за осъществяване на заложената в него еволюционна
цел. Казано с други думи: предначертанието фиксира началната и крайната точка в
еволюционния път на всяко живо същество. Темповете, маршрутът и методите за
придвижване по него са обект на избор от съществото в съответствие с начина, по
който то използва свободната си воля.
Изначалният потенциал може да бъде реализиран, но може и да си остане
единствено зародиш, който постепенно закърнява, загнива и се разтваря в
пространството. Всичко зависи от това как и за какво ще го използваме.
Бог очаква от всички нас, човеците – Негови деца (някои от които послушни и изпълнителни, а други –
не), да осъзнаем, че притежаваме велик духовен потенциал, който Той ни е дарил
съвършено безвъзмездно. Че наша изначална и еволюционна възможност и дълг е да
използваме този потенциал мъдро и по предназначението му. А то,
предназначението, е да съединим изцяло своята воля и съзнание с Божиите и да
станем Негови верни и пълноценни помощници в разгръщането и осъществяването на
Плана Му за нашия собствен свят – планетата Земя, както и – в по-далечно бъдеще
– в изграждането, структурирането, стопанисването и насочването към техните
еволюционни цели на нови планети, слънца, звездни системи, галактики и цели
вселени.
Бог е в очакване, а ние – в процес на изпълнение на Неговото
предначертание.
Константин Златев
Няма коментари:
Публикуване на коментар