(Изначален потенциал)
В своето Слово Учителят Беинса Дуно е разгледал достатъчно задълбочено и
пространно редица проблеми от областта на произхода на човека и неговия духовен
потенциал. Тайните за сътворението на човешкото същество, за безсмъртното му
Божествено ядро и предначертания му от Бога път в Битието са разбулени за
вътрешния взор на всеки, който би желал да проникне в тях и да обогати
мирогледа си на строител на Новата планетарна култура. Това мистично познание
не само вдъхновява проникналия в тайните му човек, но и го мотивира да продължи
със същия устрем така вълнуващото пътешествие по тясната пътека към върховната
Истина. Великият Учител на Бялото братство, както обикновено, предлага и
най-дълбоките мистични знания на своите слушатели на достъпен, разбираем за
всички език. Със завидна краткост и яснота той излага и най-сложните за
съвременния човек послания на Божественото учение.
Повод за следващите разсъждения взимаме от една реплика на Учителя Беинса
Дуно, поместена в „Мисли за всеки ден – 2014-2015” за деня 8 юли 2015 година (издателство „Бяло Братство“, София, 2014,
с. 169-170). Това е пасаж от том 6 на неделните беседи „Сила и Живот –
съвместно издание на издателствата „Бяло Братство“ и „Захарий Стоянов“ (София,
2012, с. 12). Ето какво
споделя Мировият Учител относно Божието присъствие във всичко сътворено от
Него: „Като казвам, че Бог е във всичко
живо, разбирам, че Той се проявява като възможност. Възможностите на Бога са в
човека, но не и самият Бог – Той е извън него, както дървото е извън своята
сянка. Сянката е далечно копие на нещата; тя е скрита в самия предмет, както
възможностите на Бога са скрити в човешките мисли и чувства.”
Бог присъства в цялото творение чрез Своя Дух. Именно Духът Божий е Този,
Който вдъхва живот в сътвореното Битие и създава условията за неговото
поддържане и развитие. Духът на Бога Творец, известен в християнското
богословие и църковно учение като Третото Лица на Света Троица – Светия Дух, по
същността Си представлява енергийния компонент на Върховното Божество. Това е
изначалната, извечна и всеобхватна енергия на Всевишния, която лежи в основата
на всички Негови проявления. Там, където присъства Духът, там има живот. И тъй
като Божият Дух е вездесъщ, т.е. всеприсъстващ, Всемирният живот е повсеместно
явление – и във видимите, и в невидимите области на Битието. Този универсален
във всяко едно отношение Дух е извор на всяка форма на живот, негов стълб и
жалон за неговата крайна цел – съвършенството, начало и край на проявлението на
всяка индивидуалност сред космическите простори.
В конкретната, цитирана по-горе реплика на Учителя Беинса Дуно са разкрити
някои аспекти на присъствието и проявлението на Бога във всички живи същества
и, в частност, у човека. Това присъствие е във вид на ядро, духовен, безсмъртен
зародиш, обуславящ съществуването, формите и изявите на Всемирния живот.
Проявлението от своя страна създава условия на Божието присъствие да разкрие
своите характеристики и възможности.
Ще се опитаме да разтълкуваме последователно изложените от Учителя на
Бялото братство мисли в тяхната взаимосвързаност и логическа обоснованост:
1. Бог присъства във всички живи
същества, включително и у човека, като потенциал. Този жизнен потенциал се
явява по същността си основа, условие както за битието на живото същество, така
и за неговото еволюционно развитие и изпълнението на предназначението му в
съответствие с Божия план за него. Авторът нарича този потенциал „възможност”,
изхождайки точно от перспективите, които открива пробуждането и въвеждането в действие
на този потенциал, което е еволюционна задача на всяко живо същество.
Изследваният тук потенциал произхожда от най-скритото, мистично естество на
Бога и по тази причина е вечен, безсмъртен и неизчерпаем в дълбочина и
широчина. В отделните световни религии и духовни учения той носи разнообразни
имена: „дух”, „монада”, „безсмъртно ядро”, „лъч от Божията същност”, „Божия
искра” и др. Ако живото същество реализира предназначението си според Божия
промисъл за него, този потенциал ще се превърне от възможност в актуалност.
Този заключителен етап от еволюционното израстване на живото същество ще го
направи достойно да се завърне в своята прародина – Лоното на Създателя, с
изградена индивидуалност и неповторим облик измежду всички други
индивидуалности във Вселената.
Разглежданият тук извечен потенциал е дар от Бога за всяка монада, за всяко
живо същество – излъчен е от изначалната Божия Същност и не може да бъде отнет
от никого. Неговото пораждане и евентуалното му унищожение е приоритет
единствено и само на неговия първоизточник – Бога. Пораждането му е част,
неразделен елемент от Божията творческа дейност, която се разгръща без миг
покой в цялото Проявено Битие. Що се отнася до унищожението му, това е частен
случай, засягащ само онези същества, преминали прага на притежаването на разум,
които в духовно-нравственото си падение са достигнали такива низини, които ги
превръщат в заплаха за целия вселенски организъм.
2. Божественият потенциал на човека
крие в зародиш всички възможности и характеристики на Бога, но не е самият Бог.
Тайната на този езотеричен факт е от енергийно естество. Енергията на
безсмъртното духовно ядро у човека – дар от Бога – е колосална и неизчерпаема,
също като тази на дарителя-Бог, но само като потенциал. Дали и доколко ще бъде
разгърнат този потенциал зависи от свободната воля на притежателя ѝ - как и с
какви темпове се придвижва той по своя еволюционен път в Космоса. Бог не би
могъл да присъства пряко у човека, понеже енергията Му е толкова огромна и
мощна, че мигом би разпръснала на съставни части всички негови тела – видимо и
невидими. Издигайки се в духовно отношение, човек постепенно пригажда своите
тела – носители на съзнанието му (актуални и потенциални), за усвояване, акумулиране и използване на все
по-големи количества и с все по-високо качество енергия. Девизът на Посветените
от всички времена «Всичко е енергия!» придобива плът и кръв като реално
постижение на придвижващия се по духовната пътека ученик от Школата на
Всемирния живот.
Духовният ръст на окултния ученик може да бъде измерен безпогрешно именно
чрез количеството и качеството на енергията, която той е в състояние да приема,
преработва и използва за целите на Всемирното добро.
Константин Златев
Няма коментари:
Публикуване на коментар