(Есе
върху беседата „Който има невестата”)
Кой е женихът и коя е невестата? – В
земния живот те са мъж и жена, които (в повечето случаи) се обичат и искат да
бъдат заедно, „докато смъртта ги раздели“. Твърде често, обаче, се разделят, преди
да удари часът на смъртта на единия от тях. Причини за това – дал Господ:
изтрезняване след първоначалното влюбване; откриване на редица недостатъци у
партньора, които преди женитбата са били или непроявени, или грижливо
прикривани; несъвместимост на характерите; невъзможност да имат деца; изневяра;
пиянство; домашно насилие и пр. В съвременните т.нар. цивилизовани държави
около 50% от браковете завършват с развод. Институцията на брака вече не
изглежда непоклатима за никого, дори и в страните, където официална религия е
римо-католицизмът, който не допуска развод.
В духовния живот кандидатите за
жених и невеста са повече, отколкото на физическото поле: съответно умът и
сърцето; духът и душата; безсмъртната същност на мъжа и тази на жената. И тук
съществува риск за раздяла и той превъзхожда по значимост човешките разводи.
Ако умът и сърцето у един човек се
разведат, сиреч не се хармонизират, тогава той не може да бъде пълноценна
личност. У него ще надделява ту едното, ту другото и той непрестанно ще бъде разкъсван
от вътрешни противоречия.
Аналогичен и даже по-опасен е
разнобоят между духа и душата. Духът не се преражда и остава незасегнат от
сблъсъците, предизвикателствата и изкушенията на гъстата материя. Душата,
обратно, преминава дълъг цикъл на превъплъщения в различни тела и наред с
научените уроци и придобити способности може да поеме и по криви пътеки и да
затъне до гуша в тресавището на греха. Дори дотам, че да постави под въпрос
по-нататъшното битие на индивидуалността.
Безсмъртните същности на мъжа и
жената върху плана на своето съществуване не биха могли да изпаднат в
противоречие или да се разминат фатално. Те са рожби на един възвишен свят, в
който светлината на Божественото не остава свободно кътче за попълзновенията на
мрака и въдворява навред съвършена хармония. В същото време, обаче,
проявленията на тези безсмъртни същности в материалната вселена в образите на
разнополови същества въобще не са застраховани от поддаване на небожествени,
разрушителни импулси.
Независимо от половата ни принадлежност
един от важните уроци, който следва да усвоим в условията на материалното
съществуване е различаването между непреходно и преходно. Първото Учителят
Беинса Дуно нарича «случайно», а второто – «обикновено»: „... Случайните неща са разумни, а обикновените – неразумни.“
«Случайните» неща са такива, които
възприемаме като случайни, а в същност те са плод на някаква закономерност, на
действието на някакъв космически закон. Тяхната непреходност е засвидетелствана
от автора на беседата с думите: „...
Случайните неща именно са Божествени.“ Характеристиката им Божественост
предопределя тяхната непреходност.
Обикновените неща, обратно, са
такива, понеже ги възприемаме като даденост. Те са плод на въплътената човешка
свободна воля и тъй като не са резултат от проявление на Божествеността, си
остават преходни, нетрайни и рано или късно се разпадат. Те също са елемент от
предметното обучение във физическата сфера, но само с помощно значение.
Безсмъртието на душата би могло да бъде завоювано единствено в досег с
Божествеността.
И така стигаме до една от
централните теми в текста: „Смисълът на
живота не седи в разрешеното, но в неразрешеното.“
Разрешеното означава научен урок, усвоена опитност, придобито
познание на душата – все завоевания, които индивидуалността ще ползва през
цялата вечност и никой не може да ѝ ги отнеме. Разрешеното е онова стъпало от
стълбата на Яков (йерархичната структура на Проявеното Битие), на което вече
сме се изкачили и от което поглеждаме с надежда нагоре.
Неразрешеното е онова, което все още не сме научили, усвоили,
придобили. То ни очаква на следващите, по-високи стъпала и ни обещава нови
лаврови венци, все по-широка и по-красива панорама на Божието творение.
Неразрешеното е онова предизвикателство по духовния ни Път, което е заложено
като възможност в безсмъртния ни потенциал и което ни мотивира да превърнем
възможността в реалност.
Смисълът на живота е да трансформираме неразрешеното в разрешено. Казано с
други думи: да изкачваме едно по едно стъпалата по стълбицата към Божествения
свят и на всяко едно от тях да оставаме само толкова, колкото е необходимо. Да
осмислим езотеричния факт, че няма
последно стъпало, че и Всемирното, и индивидуалното развитие е безкрайно и
че смисълът е в самото придвижване, а не в крайната цел – Абсолютния
Дух, която никога няма да бъде постигната. А и не би могла да бъде постигната,
защото това би обезсмислило всичките ни усилия, би поставило граница пред тях и
би отрекло безкрайността на Развитието.
Понеже смисълът е в самото
Развитие, а не в обещанията, които се сбъдват по неговия маршрут.
Константин Златев
Няма коментари:
Публикуване на коментар