(Есе
върху беседата „Лазаре, излез вън!”)
Призивът на Христос «Лазаре, излез
вън!» има двойно значение:
1) Буквално – Лазар е в гроба си и
трябва да излезе вън от него.
2) Преносно – Лазар е призован да
излезе от мрака на смъртта и да се потопи отново в светлината на живота.
Словата на един велик Посветен като
правило са многопластови и крият в себе си цяла гама от значения. А когато този
Посветен е самият Христос, тогава Божественият подтекст в думите Му притежава
особена мощ и въздействие. В случая те са искрата, запалила отново пламъка на
живота у Лазар чрез чудото на възкресението. Чудо е за онези, които не познават
Божиите пътища. Те за жалост са мнозинство – дори и в наши дни; ала за радост
все повече от тях се пробуждат за Истината. За шепата останали, прогледналите
за тази Истина, няма чудо, а само проява на Божията Любов и всемогъщество.
Както и твърде важен епизод от земната мисия на Спасителя, доказващ Неговия
произход и величие.
Самият Той приканва човеците да Го
следват и им обещава, че ще могат да вършат дела, по-чутовни дори от Неговите.
Това твърдение, разбира се, е хипербола, понеже никой от нас, простосмъртните,
не е в състояние да достигне духовния ръст на Проявения Бог в лицето на
Христос. Бихме могли единствено да се стремим да извисим съзнанието си до
потенциала, заложен у всекиго от нас от Небесния ни Отец. А това означава да
постигнем именно Христово съзнание.
Една от предпоставките за подобно
постижение е равнището на личния морал. Любопитно е определението на Учителя
Беинса Дуно в тази насока: „Моралният
живот подразбира икономия в постъпките на хората.“
Икономия на какво? – Преди всичко на
енергия. Човешкият морал е основан на Божиите закони, полагащи фундамента на
нашата нравственост: Десетте Божии заповеди (т.нар. Декалог – Изх. 20 гл.),
блаженствата, формулирани от Христос (Мат. 5 гл.) и др. Когато следваме тези
предписания, не само повишаваме духовния си статут, но и натрупваме безценна
нетленна енергия. Нейното ниво е право пропорционално на духовния ни ръст.
Нарушаваме ли тези закони, разпиляваме тази безценна енергия и впоследствие се
налага да полагаме удвоени усилия, за да я набавим отново.
Друг важен акцент в беседата е
разделянето на хората на три категории в зависимост от тяхната духовна зрелост
и придобитите опитности и знания: „...
Природата залъгва простите, любознателните учи, а на даровитите, на мъдрите
поверява своите тайни.“
Тази класификация се среща в
различни варианти в Словото на Учителя Беинса Дуно. Независимо от минималните
различия смисълът на вложеното в това съждение е един и същ. А именно:
а) Прости са онези, които още не са
придобили нужното за пълноценно съществуване знание, трудно учат земните уроци
и са нагазили дълбоко в блатото на невежеството. Това са млади души, зелени
глави, които лесно се заблуждават от видяното в Природата и обществото, тъй
като не умеят да съзират действителната същност отвъд привидността, която им
предлага материалният свят.
б) Любознателни са пробудените души,
които са поели по духовния Път и с готовност, старание, постоянство и търпение
учат своите уроци на физическото поле. Те са осъзнали, че планетата Земя е едно
огромно училище, в което на тях им е отредена ролята на обучаващи се. И те я
приемат с радост и със стремеж да научават все повече и повече.
в) Даровити и мъдри са тези, които
са изминали доста голямо разстояние по духовната пътека и са започнали да
завоюват посвещения. Това са окултните ученици в Школа, основана от велик
духовен Учител, които се готвят да станат негови апостоли – разпространители на
Словото му и продължители на Делото му. Ако се наложи – и мъченици в защита на
свещената Истина, която той им е предал безвъзмездно и с цялата си Любов. С
всяка поредна стъпка по своя достоен път, с всяко ново посвещение пред духовния
им взор се откриват все нови и още по-величествени тайни на Битието, съзнанието
им се разширява в порив да обхване цялата космическа необятност.
Намерихте ли своето място в тази
стълбица на духовното израстване?
Константин Златев
Няма коментари:
Публикуване на коментар