(Есе
върху беседата „На Бога Живаго”)
Защо Бог е жив? – Защото Той е
Първоизточникът на Всемирния живот. Всеки индивидуален живот започва от Бога и
рано или късно се завръща при Него.
Бог е не просто жив, а вечно жив. Неговият живот предхожда
вечността и се разгръща в безкрайността. Всяко от сътворените от Бога същества
има начало на своя живот от момента, в който се ражда като монада от
изначалната Божествена творческа субстанция. И всяко от съществата има за своя
еволюционна задача да постигне вечен живот, т.е. да осъществи потенциала на
своето безсмъртие и да се завърне в Лоното на Създателя, съхранявайки своята
индивидуалност.
Онези от тях, които са превзели този връх на духовното израстване, наричаме «Синове Божии». Половият признак в лицето на употребата на мъжки род е условен, понеже духът няма пол. Така както и Бог няма полова принадлежност, макар и за Него повечето световни религии и духовни учения да се изразяват в мъжки род, единствено число.
Онези от тях, които са превзели този връх на духовното израстване, наричаме «Синове Божии». Половият признак в лицето на употребата на мъжки род е условен, понеже духът няма пол. Така както и Бог няма полова принадлежност, макар и за Него повечето световни религии и духовни учения да се изразяват в мъжки род, единствено число.
„Под
думите «Син на Бога живаго» се разбира същината на нещата, която никога не се
мени“, заявява авторът на беседата – Мировият Учител Беинса
Дуно. Същината на нещата е синоним на безсмъртния дух, който се е
индивидуализирал, без това да променя Божествения кълн, вложен в него от
Твореца. Безсмъртното начало се е доказало като такова в епичната битка с
материята и е заслужило своето място в подножието на престола на Всевишния.
„Всички същества, били те
напреднали, или не, трябва да минат през материалните светове”, твърди по-нататък Вестителят
на Новата планетарна култура на Божествената Любов. Напредналите същества се
явяват в плът в материалните светове доброволно, за да помагат на
по-ниско еволюиралите свои братя и сестри да направят още една крачка напред по
тясната пътека към съвършенството. По-изостаналите в еволюционно отношение
същества се въплъщават в гъстата материя по необходимост, предизвикана от
действието на закона на кармата. Съществата с по-висок духовен ръст са техен
образец за подражание и техни водачи – с факела на Истината през дебрите на
мрака на невежеството. По-големият служи
на по-малкия. По-малкият следва по-големия. Структурата на Вселената е
йерархична, и то така съградена, че пред теб винаги да има още едно стъпало в
посока нагоре – към Бога.
„Физическият свят е място,
отдето се черпят материали; духовният свят е място, отдето се черпят сили.
Божественият свят пък представя съвкупност от начини и методи за използване и
обработване на материалите и силите, необходими за развиването на човека.”
Такава е градацията на космическата структура „отдолу
нагоре” в субстанциален аспект, предложена от Учителя Беинса Дуно, в която
акцентът е поставен върху въможностите, които всеки един от трите свята на
Проявеното Битие предоставя за еволюционното развитие на индивидуалното
същество.
Физическият свят е учебният полигон, който разполага с
всички условия и предизвикателства, нужни за изкачването по духовната стълбица.
Тази учебна база е незаменима като място за усвояване на опитности и
придобиване на способности и добродетели. Именно нейната незаменимост я прави
задължителен етап от духовния Път на всяко живо същество.
Духовният свят е източник на сили, сиреч на енергии.
Взаимовръзката между него и физическото поле предлага шанса тези енергии да
бъдат използвани разумно както за личното, така и за колективното духовно
развитие на човешката общност. Начинът, по който възприемаме тези енергии, и
насоките, в които ги употребяваме, съответстват еднозначно на степента на
духовна зрелост, която сме постигнали.
В Божествения свят се извършва алхимичното претопяване на
качествата, придобити в материалния свят, и тяхното превръщане в неповторима
характеристика на индивидуалния дух. Научените в гъстата материя уроци се
трансформират в добродетели – скъпоценни камъни в короната на душата.
Амалгамата, изкована в хармоничното съчетание между материя и дух, заблестява с
неустоимата красота на Божественото.
И дългият път към върховете на съвършенството приключва в
сияйната обител на Синовете на Живия Бог.
Константин Златев
Няма коментари:
Публикуване на коментар