Закони
на Доброто
(Размисъл върху едноименната
беседа на Учителя Беинса Дуно от книгата „Разговорите при Седемте рилски езера”)
- Веднъж при Йоан Кронщадски отишла една вдовица и го помолила да ѝ
помогне. Йоан казал: „Да се помолим на Господа и след една седмица ще видя”. На
следната седмица му дали един плик с голяма сума. Той го дал на жената. Тя казала: „Много са”. Йоан
отговорил: „Дадени са за тебе”.
Забележителният руски
светец Йоан Кронщадски (1829-1908; свещеник, притежавал дарбата на чудотворството, канонизиран
от Руската православна църква през 1990 г.) предлага нагледен пример в
две отношения: първо, как да общуваме с Бога чрез молитвата; второ, как да
изпълняваме безпрекословно Неговата воля, след като вече сме я узнали и
разтълкували със сърцето, а не с разума.
Този велик светител освен това
демонстрира пълно безкористие и съпричастие към болката на една самотна жена в
нужда. Тя от своя страна проявява скромност, осъзнавайки, че предлаганата ѝ от
духовника сума надхвърля реалната ѝ потребност. Но в крайна сметка тя приема
решението на своя благодетел, тъй като разбира, че той следва указанията на
Небето, на силите на Светлината, с които контактува непосредствено и с пълна
увереност, че е в състояние да разгадае безпогрешно техните послания.
- Доброто винаги побеждава, понеже Бог е на неговата страна. В началото
на борбата злото е по-силно, а в края доброто е по-силно. Който прави зло,
постепенно губи всичко, а който прави добро, който люби, става силен, расте и
се освобождава.
Всемирното Добро е
непобедимо, тъй като то е неразделен елемент от най-дълбоката същност на Бога.
Самият Той е символ и проявление на абсолютното Добро. Правиш ли добро, значи
служиш на Всевишния, значи се съединяваш с онази част от Него, от която се
излъчва Доброто. Никой не може да надвие Бога, затова и Доброто не може да бъде
победено.
Неговият антипод –
злото, е в състояние в тяхната неспирна и незатихваща битка да вземе надмощие в
началото. Ала в края неизменно се налага Доброто. Главната разлика между тези
две вселенски начала се състои в това, че Доброто – като частица от Божието
естество – обладава безгранична сила, докато злото е ограничено в своите
възможности, неговата мощ има своите граници. Затова когато човек върви по пътя
на Доброто, силата му непрекъснато расте; той се зарежда с енергия от
Божественото Добро. Духовният му ръст се повишава успоредно с добрините, които
е сторил. Заедно с това той се доближава и до великата космическа Истина – за
служението на Бога и ближния: съвършено безкористно, с пълна отдаденост и
готовност за самопожертване. В един прекрасен миг поемането на тази Истина в
дълбините на съществото му довежда до жадуваното освобождаване на неговия дух
от оковите на материята. На другия полюс е онзи, който върви по кривата пътека
на злото. То постепенно го изсушава, изстисква духовните и физическите му сили,
деформира и тялото, и душата му. Такъв човек може да бъде разпознат от голямо
разстояние – той придобива демонични черти, негативизмът му се излъчва и
заразява с бацилите на злото не само собствената му аура, но и атакува аурата
на онези, с които общува. Овладял изкуството на различаването, окултният ученик
е длъжен при досег с такива индивиди да се огражда енергийно и да не допуска
злотворните им енергии да му навредят.
В същото време не
бива да се изпълваме с омраза или въобще с отрицание към тези, обсебени от
злото човешки същества. Дори и да не ги приемаме вътрешно, бихме могли да им
изпращаме Светлина и Любов с искреното желание да им помогнем да се преборят с
разрушителната сила, на която доброволно са станали слуги.
Константин Златев
Няма коментари:
Публикуване на коментар