Висшето
и низшето в човека
(Размисъл върху едноименната беседа на Учителя Беинса Дуно от
книгата „Разговорите при Седемте рилски езера”)
- Аз всеки ден съм занят с противоречията, за да ги превърна. Като
намеря някое противоречие, виждам хубавата му страна и като го разреша, вървя
напред. Но никога не оставям едно противоречие зад себе си. Като го пусна
отзад, то образува засада.
В противоречията е
притаена мощна сила, която – ако ги разрешим правилно, според Божествения
нравствен закон – се разгръща в цялата си прелест и ражда богати плодове на
Доброто. Да превърнеш едно противоречие в речника на Учителя Беинса Дуно
означава именно това – да извлечеш от него онова ядро на положителната
развръзка, което заличава веднъж завинаги самото противоречие и на негово място
въдворява нещо ново, красиво и цялостно.
Противоречията без съмнение са
сериозни изпитания по нашия път. Те са задачи, които Провидението очаква от нас
да решим в съгласие с неговия план за нас самите и за възникналата вследствие
на проявеното противоречие ситуация. Хубавата страна на всяко противоречие като
правило е скрита. Нашата цел е да я разкрием и с нейна помощ да трансформираме
противоречието по пътя на хармонизацията в неговата противоположност. Загърбването
на едно противоречие никога не води до решаването на проблема, породен от него.
Напротив, задълбочава го. Затова наш морален дълг е да срещнем лице в лице това
противоречие, да разгадаем скритата в него тайна и да го използваме за Общото
благо.
Истинската близост
- Човек не трябва да се мисли за много учен, за да има към какво да се
стреми.
Популярен е примерът
с чашата, която, ако е пълна, не можем да долеем нищо в нея. Ако е празна, наш
е изборът с какво да я напълним. Ала ако е пълна, отминаваме безпомощни. Пълна,
и то винаги, е чашата на самомнителния глупак, на невежата. Той си въобразява,
че знае всичко и че няма какво повече да учи. Каквото и да се опиташ да му
долееш, то изтича навън, минава покрай ушите му и далеч от съзнанието му.
Ученикът по духовния Път неизменно остава свободно пространство в чашата на
своя ум. Неизменно е готов да поеме нова глътка от живителния нектар на Божието
Слово. Когато усети, че чашата му е започнала да се препълва, той прави
обективна преценка на наученото до момента и освобождава паметта си от онова,
което вече не му е нужно. Или пък изпраща надалеч, в дълбините на съзнанието си
изкристализиралото познание, което участва във формирането на мирогледа му.
Така той стъпва на сигурна почва и може спокойно да продължи напред. И винаги
има към какво да се стреми: към новото, непознатото, към незавладените простори
на Божественото учение, към хоризонтите на великата Истина.
- Физическата близост не е всякога близост. Близостта е във вътрешното
разбиране.
Има близост между
телата и близост между душите. Първата е предмет на сексуалността, а втората –
на духовното общуване. Физическата близост, интимният контакт между мъжа и
жената – независимо от силата на първоначалния заряд, който го е породил –
подлежи рано или късно на изчерпване. Близостта между душите е докосване и
постепенно сливане на две вселени, което има начало, но няма край. Вътрешно
разбиране е онова, при което две души се опознават и крачка по крачка се
съединяват в едно хармонично, възхитително цяло. Вътрешното разбиране се корени
в индивидуалния дух и намира своята прекрасна развръзка в сливането на душите.
Две неповторими индивидуалности създават в своята небесна прегръдка нова
индивидуалност. Двамата родители – душите на постигналите духовно единение,
запазват своята неповторимост. В същото време и рожбата на тяхната взаимност е
съвършено неповторима и жизнена.
Физическата близост
има своите граници, продиктувани от ограниченията на материалната ни битийност.
Близостта между душите надмогва времето и пространството и протяга ръка към
Вечността.
Константин Златев
Няма коментари:
Публикуване на коментар