Висшето
и низшето в човека
(Размисъл върху едноименната беседа на Учителя Беинса Дуно от
книгата „Разговорите при Седемте рилски езера”)
- Щом влезеш в Божествената школа, плач не се позволява. Там не се
позволява скръб. Не се позволява да се гневиш. Вън ще се гневиш. Като влезеш в
школата, другояче ще мислиш; трябва да си чужд за гнева, съмнението, скръбта и
пр.
Учителят на Новата
планетарна култура формулира в този пасаж няколко важни правила на духовната
Школа:
1) Плачът в Школата не
е позволен. Става дума за плач за човешкото, дребнавото, незначителното –
онова, което ни прави зависими от егото.
2) И скръб в Школата
не е разрешена. Това е скръб за изгубени земни притежания, нереализирани
амбиции и желания на низшето „аз”, потъпкана суета и гордост, ненахранено
честолюбие, незадоволено тщеславие.
3) Гневът също няма
място в Школата. Има се пред вид гняв или ропот срещу обстоятелства, които ни
нараняват и които не можем да променим. Гняв спрямо собствени или чужди грешки
и провали – емоция с разрушителна сила, която загърбва разума и подхранва
животинското начало. И все пак има изключение – изразено е в словата на Учителя
на Учителите Христос: „Гневете се, но не
съгрешавайте!” Кога именно гневът не е тъждествен на съгрешаване? – Когато
по някакъв начин е накърнено Божественото. Тогава се ражда онзи свещен гняв,
който е в състояние да помете като хала нарушителите на Божествения порядък.
Същият този гняв, който мотивира самия Христос да прогони търговците от храма
на Своя Отец с бич в ръка.
4) Участието в Школата
изключва и съмнението. На първо място – съмнение в твоя духовен наставник,
сиреч в пълномощника на Бога сред нас, човеците. На второ място – съмнение в
истините, които той ни преподава от името на Твореца. На трето място – съмнение
в собствените си възможности да прилагаш тези истини. На четвърто място –
съмнение в смисъла на обучението в Школата. И на последно място –
екзистенциалното съмнение, което поставя въпросителна върху смисъла на земния
ти живот изобщо. То крие в себе си заряда на тоталното самоунищожение и по
никакъв начин не бива да бъде допускано в съзнанието на окултния ученик.
Константин Златев
Няма коментари:
Публикуване на коментар