(Есе
върху беседата „Помаза Ме”)
Помазаникът в духовно-езотеричен
смисъл е човек, натоварен със специална мисия от Бога. В старозаветната епоха
израилтяните различават три категории помазаници: царете, първосвещениците и
пророците. В новозаветните времена има изобилие от помазаници, и то измежду
всички народи, ала сред тях според величината на Своя духовен ръст се извисява
един – Христос. Самото име „Христос“ не е собствено, а представлява духовна
титла, гръцки превод от понятието на иврит „Месия“ („Мешиах“), което означава
точно това – „Помазаник“.
В разглежданата еседа Учителят
Беинса Дуно поставя на вниманието на своите слушатели въпрос с повишена
трудност – за целта на живота. Той изтъква следната, нелесна за разбиране и
тълкуване теза: „Като казваме, че животът
представя разумен процес, това ни най-малко не означава, че животът има някаква
цел. Никаква цел няма животът. ...Животът е нещо по-високо от целта.“
След като отшуми първоначалната
изненада от твърдението на великия Учител на Новата планетарна култура,
започваме да се замисляме какво точно е искал да ни каже той.
Всемирният живот е повсеместно
явление, което можем да изследваме както в неговата съвкупност като
общокосмически феномен и тотално разпространение и във видимия, и в невидимия
свят, така и по отделно – като изява на обособените единици живот: не само
живите същества като такива, но и представителите на всички царства – природни
и надприродни. При вникването в замисъла на автора на беседата постепенно
достигаме до важен извод, който той навярно е имал пред вид в цитираната
по-горе негова реплика:
Цел има не самият живот, а неговите носители.
Всемирният живот като абстрактна
същност намира конкретен израз в съществуването на неговите безбройни носители
в цялата Вселена – на материално, духовно и Божествено равнище. Именно всички
те в своята съвкупност осмислят съдържанието на понятието „Всемирен живот“.
Всяко едно от природните и
надприродните царства, както и всеки един от техните представители като носител
на живот, има своята цел. Цел имат минералите, растенията, животните и човекът
в материалния свят, както и ангелите и божествата в техните надматериални
космически сфери.
Целта на минералите е да еволюират в растения, на
растенията – в животни, на животните – в човеци, на човеците – в ангели, на
ангелите – в обитатели на Божествения свят. Това са техните еволюционни цели,
които мотивират и осмислят духовното им развитие.
Сам по себе си Всемирният живот няма такава еволюционна
цел. Той просто е. Той е сцената,
полигонът за обучение, на който са създадени всички необходими условия за
еволюционното израстване на носителите на живота.
Понятието „живот” би се обезсмислило, ако ги нямаше
неговите носители. А след като ги има, това понятие се изпълва с конкретно
съдържание:
Всемирният живот
представлява форма на съществуване на неговите носители, сътворени от Бог Отец
и извикани за живот от Неговия Дух.
Божията творческа дейност се явява реализация на
Промисъла и Плана на Всевишния за сътворения от Него свят. В този величествен
План главна роля е отредена именно на Всемирния живот. В лицето на безчетните
същества и носители на живота от всички космически области се оглежда
премъдрата и несъкрушима Воля на техния Създател всички те – рано или късно –
да изпълнят своето предназначение и да постигнат еволюционната си цел.
Във владенията на разумния живот човеците се учат да
подчинят своята свободна воля на тази на Бога и да ги съединят в някакъв момент
от времето в неразрушимо единство. Ангелите и божествата от своя страна
осъществяват безпрекословно Волята на Твореца Бог и са Негови верни помощници в
изпълнението на грандиозния му План за Проявеното Битие. Те рисуват непостижимо
красивата картина от бъдещето на онези от нас, хората, които съумеят да
израснат в духовно отношение ддо ранга на достойни служители на Божественото.
Константин Златев
Няма коментари:
Публикуване на коментар