Висшето
и низшето в човека
(Размисъл върху едноименната беседа на Учителя Беинса Дуно от
книгата „Разговорите при Седемте рилски езера”)
- Някой казва: „Аз съм напреднал, вярвам в Бога”. Но отношението на
човека към Бога трябва да бъде съвсем друго: синовно отношение. Някой човек ви
прави добро. В миналото вие сте му правили добро. Ти като живееш добре, в
бъдеще ще ти помагат. За Господа като живееш, това, което Му поднасяш, Той ще
ти го върне.
Едно от най-важните
послания в проповедта на най-извисениня измежду духовните Учители на
човечеството – Христос, бе, че Бог е наш Небесен Баща, а ние всички сме Негови
деца. Затова и отношението ни към ближния следва да бъде като към наш брат или
сестра. Манталитетът на старозаветния човек изискваше той да изпитва не само
преклонение, но и страх от Всевишния.
Именно страхът от Бога лежеше в основата
на старозаветната мъдрост. В епохата на Новия Завет, прогласена с триумфалната
мисия на Богочовека Христос, страхът бе заменен веднъж завинаги с Любовта – не
малката, човешката, егоистичната, а Божествената Любов, нейната висша октава.
Затова и Учителят Беинса Дуно ни съветва отношението ни към Бога да бъде
синовно, лишено от боязън, но с височайше уважение и почитание. Понеже това е
отношение и към Божественото у самите нас.
В новозаветното
Свещено Писание законът за кармата е засвидетелстван на две места със завидна
краткост и яснота: „... С каквато мярка
мерите, с такава ще ви се отмери” (Мат. 7:2 – думи на Христос) и „Каквото посее човек, това и ще пожъне” (Гал. 6:7 – думи на ап. Павел). Законът за
възмездието (известен и като закон за причината и следствието) не
търпи изключения. За извършеното добро рано или късно получаваме добро;
съответно – за злото зло. И все пак правилото търпи не точно изключение, но –
така да се каже – модификация: ако посветим целия си живот на Бога, изгаряме
без остатък своята карма. Какво означава да се посветим напълно на Бога? – Означава
изцяло да осветим материята чрез духа – тялото чрез душата, и да се отдадем на
всеотдайно служение на Неговото творение. Щом поднесем пред Неговия олтар
всичко, което сме и което притежаваме като жизнен потенциал, Той ще ни удостои
с дара на безсмъртието.
- Можеш да минеш през едно място, върху което се сипят гранати, и няма
да ти причинят нищо. Ти ще уповаваш при изкушенията на Божественото в тебе.
Това е един изпит. След като Христос изтърпя изкушението, дойдоха ангели при
Него. И ти като издържиш изпита си, ще дойдат ангели при тебе.
Единственото, на
което можем да се уповаваме в живота –
това е Бог. Ако Той се изявява чрез някого – независимо дали ти е близък или
не, също можеш да му се довериш. Ала не почувстваш ли Божието присъствие, не се
уповавай. Това се отнася с пълна сила и за самия теб. Ако почувстваш с цялото
си същество, че Той живее в теб и търси начин да се прояви, дай Му тази
възможност и плодовете от усилията ти ще бъдат благословени. Във всеки миг от
твоето земно съществуване ти си заобиколен от ангели – твоят личен
ангел-хранител или пазител и други негови събратя, които бдят над всяка твоя
крачка. Ако се справяш достойно със съблазните по житейския си път, те ще ти
служат безпрекословно и ще преодоляваш с лекота всички препятствия. Но ако се
заглеждаш по пъстрите дрънкулки на светското и залиташ по криволиците на
изкушенията, тази ангелска чета ще пърха безпомощно около теб, без да може да
те насочва по правия път. Ангелите са помощници на Бога и Той ги е изпратил при
нас, за да бдят върху земните ни дела. Можем да ги превърнем в свои приятели,
ако изпълняваме неотклонно Неговата воля. В противен случай присъствието им
около нас ще остава безмълвно и безрезултатно.
Константин Златев
Няма коментари:
Публикуване на коментар