Висшето
и низшето в човека
(Размисъл върху едноименната беседа на Учителя Беинса Дуно от
книгата „Разговорите при Седемте рилски езера”)
Низшето съществува, за да служи на висшето:
- При днешния ред на нещата Царството Божие не може да дойде. Христос
дава един пример за онези, които разбират: като се върнал слугата от нивата,
господарят му казал: „Препаши се, та ми слугувай, после и ти ще ядеш”. Това как
ще го изтълкувате? Значи, животното трябва да служи на господаря. И след това
господарят ще служи на слугата.
При съвременното
равнище на общочовешкото съзнание е немислимо да бъде изградено Царството Божие
на планетата Земя. Още доста дълъг път имаме да извървим, докато постигнем
такива взаимоотношения между нас като индивидуалности и като народи, от една
страна, и между нас и Живата Разумна Природа, от друга страна, за да станем
жители на това Царство. Тълкуванието, което Учителят Беинса Дуно предлага за
притчата на Христос, трябва да бъде разбирано по следния начин: първата задача
на човека като носител на разум и безсмъртно духовно начало е да подчини
животинското у себе си на Божественото – „животното
трябва да служи на господаря”.
Господарят в случая е именно онази частица
безсмъртен живот – монадата, която Бог е дарил съвършено безвъзмездно на
всекиго от нас. Веднъж приело ролята си на слуга, животинското начало бива
превъзпитано, облагородено и подготвено за трансформация. Точно в този момент
господарят започва да служи на слугата, т.е. Божественото подпомага животинското
у човека за неговото израстване и превръщане в равнопоставен елемент от
духовното ни естество. Животинското служи на Божественото в качеството си на
по-низш елемент от духовната структура на човека. На следващия еволюционен етап
Божественото обслужва животинското с цел неговото издигане до нивото на
равноценна част от съвкупната система на човешката физико-психическа постройка.
Такава е логиката на личностното ни развитие в материалната фаза от еволюцията
на индивидуалния ни дух.
- Вие най-първо трябва да се освободите от своите животински желания.
Трябва да правите разлика кое е човешко състояние и кое животинско, кое е
човешко желание и кое животинско.
Животинско е онова
желание, което обслужва животинското начало у човека: оцеляване, хранене, размножаване,
самоутвърждаване за сметка на околната среда. Човешко, от друга страна, е всяко
желание, което служи на човешкото – т.е. на разумното – начало: отдаване и
приемане на Любов, себераздаване, следване на един висок идеал, надделяване над
егото, служение на Божественото до степен на саможертва. Животинско състояние е
това, което ни връща към животинското царство. Съответно човешко състояние е
това, което ни дава основание да се гордеем с наименованието „човек”.
- Вземете ревността. Тя е едно животинско състояние. После гневът,
подозрението, злобата, съмнението – всичко това са все животински състояния.
Също гордостта, тщеславието и пр. А пък човек е същество на всички добродетели.
Някой казва, че е религиозен, а десет пъти се гневи на ден. Той е в животинско
състояние.
В този пасаж авторът
на беседата дава редица примери за животински състояния. Без да се стреми да ги
степенува по важност, той просто ги изброява с надеждата ние да осмислим
съдържанието им.
Ревността. Тя също е отровен плод от дървото на чувството за притежание на
собственост. Съответства на равнището на човешката любов, когато възприемаме
партньора си като притежание, с което можем да разполагаме както намерим за
добре. Проявите на ревност като правило разрушават привързаността между
двамата, превръщат съвместното им съществуване в арена на постоянно
противоборство, стремеж към налагане на собственото „аз”, неспирни натяквания,
ровене в незначителни по съдържание факти, които ревнивецът превръща в повод за
обяснения, търсене на сметка, истерични изблици и скандали. В крайна сметка
чувството на взаимност угасва и любовта – ако въобще е имало такава – неусетно
си отива.
Гневът. Рожба на невъзможността да контролираш емоциите си. Оцветен е в
пурпурната гама на астралната светлина. Издава невъздържан характер, лесна
ранимост, уязвимост спрямо мнението на околните, нарушено равновесие на
триадата ум – сърце – воля. Има сентенция, която гласи, че гневът е лош
съветник. И той действително е такъв, понеже е в състояние да направи от мухата
слон и да унищожи създавани и поддържани с години взаимоотношения. Гневът
разстройва структурата не само на астралното, но и на менталното тяло. За
нейното възстановяване понякога е нужно доста време и вътрешно напрежение на
духовните сили у човека. Гневът приема грозния образ на ураган, който помита и
сухото, и суровото, без да държи сметка за истинската стойност на фактите,
лицата и събитията.
Подозрението. То е гробокопач на вътрешното равновесие у човека. В състояние е да
нарече бялото черно или обратното. Преувеличава действителното, изгражда
фалшиви образи във въображението, тълкува погрешно думи и действия на околните.
Може да причини безсъние и да изпрати носителя му на съвършено безпочвени
разследвания. Не се задоволява с фактите, а се стреми да изрови изпод вола
теле. Понякога и това се случва, само че открива не теле, а уродливо творение
на болната си психика.
Злобата. Тя обикновено се поражда от чувството за накърнено самолюбие –
еди-кой си притежава нещо, което не заслужава, а ние, които го заслужаваме, го
нямаме. В този случай злобата се родее със завистта. Може да бъде и самоцелно
възникнала, просто защото си позволил на нещо негативно у теб да надмогне
изконния ти стремеж към доброто. Тя е разрушителна сила, която взривява по пътя
си всичко светло и възвишено. Склонна е и към престъпления от всякакъв
характер, в някои случаи твърде отдалечени от житейската логика.
Съмнението. Роден брат на подозрението. Не признава дори и очевидните истини. Зад
действителното припознава привидното и го приема за реално. Максимата, че по
пътя на съмнението достигаме до истината, не търпи критика. Съмнението не
гради, а руши, така че то не може да изпълни ролята на мост към истината.
Съмнението в ближния затъмнява душата. Съмнението в самия себе си води към
самоунищожение.
Гордостта. Един от най-страшните грехове в християнското разбиране. Очертава
пряк път към ада. Ражда се от неутолимото желание на егото да докаже себе си
като единствено, неповторимо и най-велико. Замъглява духовното зрение и извиква
към живот миражите на неудовлетворената страст към самовъзвеличаване. Готова е
да стъпи върху трупа на всеки, който ѝ се изпречи на пътя. Прикритата гордост
не може да остане вечно прикрита – тя все някога ще изкрещи с пълен глас
претенциите си за величие и непостижимост. Откритата гордост е мрачен буреносен
облак, който в стремежа си да засенчи всички останали рано или късно се
разпръсква на безброй късчета – въздушни мехурчета, които пространството
поглъща с непростително безразличие.
Тщеславието. По-ясно изразено или деликатно прикрито желание на „аз”-а към
самоизтъкване. Често използва като параван фалшивата скромност. Рядко си служи
с първо лице, единствено число. Затова пък притежава завидното умение да
извърта всички теми към себе си и да приписва неусетно всички заслуги на
собствената „неоценена” от другите личност. Пие с пълни шепи от извора на егото
и рядко утолява жаждата си. Тщеславният рано или късно се издава – зад лавината
от ловки слова започва ясно да прозира сянката на нарцисизма.
Всички тези
отклонения от разумното мислене и поведение ни притеглят към животинското
царство. Ала те са временно състояние на душата. Както заявява недвусмислено
Учителят Беинса Дуно, „човек е същество
на всички добродетели”. За да ги култивира, обаче, първо е нужно да се
отърси завинаги от илюзиите и миражите на животинската си природа.
Константин Златев
Няма коментари:
Публикуване на коментар