Познанието произхожда от разумната дейност на човека, от способността му да
наблюдава, анализира и осмисля фактите и събитията от палитрата на Всемирния
живот. Само по себе си то е и предпоставка за усъвършенстването на контакта
между човешкото същество и окръжаващата го среда. А това означава, че
познанието стои в пряка и особено важна връзка с приложението. Именно приложеното на практика познание довежда до
възможността човек да развива самия себе си и да съдейства за подобряването на
условията на живот, включително разумното обгрижване на естествените природни
процеси.
Само приложеното познание предполага наличието на практическа полза. Това
се отнася с пълна сила и за духовното познание.
Доколкото произлиза от Първоизточника на всичко съществуващо, от
Божествения Първоизвор на Истината, духовното познание е изначално, първично
и висшестоящо спрямо всеки друг вид познание. Ала то не е просто
теоретичен фундамент на Божествената Истина, а трамплин за разгръщане на всички
останали разновидности на познавателния процес.
Рационалното човешко познание – официалната наука – изследва фактите, за да
разкрие законите, които ги управляват.
Духовното познание осветлява вечните космически принципи, от които законите
на Битието се явяват следствие.
В триадата принципи – закони – факти първоначални и висшестоящи са
принципите. Ако те не бъдат разбрани и проникнати, познавателният процес не
може да продължи в низходяща посока – към законите и фактите. Затова основната
цел на духовното познание е да ни запознае именно с Божествените принципи,
властващи във Вселената, и да ги илюстрира с действието на произтичащите от тях
закони, довеждащи до възникването на познати и непознати нам факти.
Традиционната наука върви по обратния път – отдолу нагоре, от фактите към
принципите. Но тя спира на стъпалото на законите и не може да премине
по-нагоре, защото е ограничена от собствените си материалистични бариери.
Духовното познание не се нуждае от синтез със съвременното научно знание.
То (духовното познание) е толкова самодостатъчно, колкото и неговият Източник. Синтезът
е нужен на официалната наука, за да надскочи ръста си и да постигне висотата на
висшето вселенско познание.
Ето и няколко конкретни области на приложение на духовното познание:
· в
сферата на хуманитарните науки – за довършване на тяхната надстройка и
осмисляне на взаимовръзките между отделните научни дисциплини;
· при
оформяне мирогледа на човека – построяването му отгоре надолу, каквато именно е
логиката на космическото разгръщане: от Твореца към творението;
· при
решаване на екзистенциални проблеми и светогледни въпроси на индивидуално и
колективно, включително общочовешко, равнище;
· при
осмисляне на предназначението на човека като личност и на човешкото общество
като съвкупност от разумни единици живот;
·
за
отговор на най-животрептящите космологически и космогонични въпроси;
· за
обяснение на все още недостъпни или неразкрити от официалната наука феномени на
обективната действителност;
· за
разкриване реалността, същността, измеренията, целите и йерархиите на духовния
свят;
·
за
преосмисляне на извечната взаимовръзка: човек – Природа – Космос – Бог.
Списъкът може да бъде продължен при желание.
Константин Златев
Няма коментари:
Публикуване на коментар