(Размисъл върху беседата на Учителя Беинса Дуно „Ключът” от книгата „Разговорите
при Седемте рилски езера)
Една от най-важните
теми в Словото на Учителя Беинса Дуно е за служението:
на Бога, на Напредналите Същества, на човечеството и на своя ближен. В един
свой разговор в района на летния лагер на Бялото братство на Рила той добавя
съществени щрихи към тази вечна и всеобхватна проблематика – ключ към решаването на загадката на
нашия земен живот.
Бог – най-великият Учител на Доброто:
- Този, който ме учи да извърша най-добре една работа, това е Бог,
Реалното; например, да рисувам добре, да пея добре. Този, който ме учи да се
обхождам, това е Бог! Когато зле се обхождаме, това сме ние.
Божественото,
заложено извечно у всекиго от нас, ни подтиква тихо, неусетно, но настойчиво
винаги да даваме най-доброто, на което сме способни. Искрата Божия у човека е perpetuum mobile –
вечният двигател на нашето духовно развитие и общочовешкия напредък. Тя не се
изморява да ни насърчава по пътя към Доброто. Няма умора, изтощение или
отчаяние у Бога! Те спохождат само нас, човеците, когато не използваме правилно
силите и жизнените си ресурси.
Най-великият Учител
на Доброто – Бог, не престава да ни наставлява да провеждаме разумно живота си
и да даваме зрели плодове на Неговата нива. Когато Го чуваме и постъпваме
според напътствията Му, тогава се държим като достойни Негови деца. А когато се
вслушваме в собствените си желания, страсти и амбиции, тогава се отдалечаваме
от Него и като непослушни деца се крием по ъглите на собствения си мрак, за да
заглушим вопъла на съвестта в душата си и, ако може, да станем невидими за
Неговата абсолютна и всеобхватна справедливост.
- Когато вървя в съгласие с Великите Божествени закони, аз се
съединявам с Доброто и го проявявам. Щом се отделя от Доброто, злото иде. Злото
не е нищо друго освен лишение от Доброто. Следователно що е зло? Там, дето няма
Добро. Що е омраза? Дето няма Любов. Що е лъжа? Дето няма Истина. Това са
празни места, пропасти. Омразата и лъжата са пропасти, а пък Любовта, Мъдростта
и Истината са градини, насадени с най-хубавите плодни дръвчета.
Всяко добро излиза
като импулс от Бога и рано или късно се връща при Него, оцветено от
индивидуалността на съществото, което го е извършило. Злото, сътворено от
създанията, от своя страна рано или късно се разтваря в океана на Всемирната
Любов и изчезва завинаги. Всяко действие в съгласие с Божествените закони
поражда Добро. Всяко тяхно нарушаване съответно поражда зло. Връзката с Доброто
е връзка с Бога. Връзката със злото отвежда към владенията на Лукавия.
В обикновените
човешки представи злото е противоположност или антипод на Доброто.
Християнското богословие определя злото като отсъствие или липса на Добро.
Духовното познание в лицето на Словото на Учителя Беинса Дуно отива крачка
напред и дефинира злото като непроявено Добро.
Доброто и злото,
Любовта и омразата, Истината и лъжата са полюси със знак плюс и минус, в
амплитудата между които съществуват и се проявяват безброй техни нюанси и
разновидности. Авторът на беседата разглежда злото, омразата и лъжата като
„празни места, пропасти”, т.е. като състояния на съзнанието, при които в
дадения момент не се проявяват Доброто, Любовта и Истината. Които, от друга
страна, са сравнени с градини, в които дръвчетата са отрупани с прекрасни
плодове – резултат от проявлението на тези велики Божествени принципи.
Главната цел на живота:
- Главната цел на живота е да се
научим да мислим, както Бог мисли!
В тази подчертана
като важност мисъл на Учителя Беинса Дуно е поантата на цялата му беседа.
Мисълта в качеството си на кондензирана Божествена Любов е атрибут на Бога,
който Той щедро и безвъзмездно предоставя на съществата, постигнали равнището
на разума. Всевишният твори чрез мисълта Си и е заложил този изначален потенциал
и в Своите създания. Онези от тях, които притежават индивидуален дух и
съответно мисъл с творчески заряд, са призвани да станат Негови съработници и
сътворци. В същност това е главна еволюционна цел на целия проявен разумен
живот във Вселената.
Чрез мисълта си ние
създаваме както вътрешния, така и външния си свят, своята реалност. Чрез
въплътената си мисъл бихме могли да създадем и рая, и ада на Земята – зависи
как и към какво я насочваме и за какво я използваме. В състояние сме да се
научим да мислим, както Бог мисли, ако пречистим до такава степен душата си, че
да възприемаме Неговите мисли и идеи директно в будното си съзнание и да ги
осъществяваме в ежедневието, в нашата действителност, превръщайки ги от
потенциал в актуалност. Наши особено ценни посредници в този продължителен и
нелек процес са великите духовни Учители на човечеството – преките приематели и
разпространители на Божието Слово и Неговите послания.
- Понеже Бог мисли, затова и аз мисля. Някой път казваш: „Господи, не
виждаш ли какво аз правя?” Господ ти казва: „Ти трябва да видиш какво Аз
правя.” Онзи, Който във всеки момент ти показва как да постъпваш, това е Бог.
Бог е вечният образец
за човека във всяко едно отношение. И тъй като остава навеки невидим и
неосезаем за нас, Неговите най-верни Пратеници – духовните Учители на рода
човешки, онагледяват Неговите достойнства чрез мисията, делата и Словото си.
Всеки един от тях е жив пример за Божието присъствие в нашия земен живот. Те ни
помагат да събудим и проявим и нашия извечен вътрешен Учител – безсмъртната
искра на Божествения творчески лъч, сътворил всяка една индивидуалност, всяка
единица живот. След като се съединим с Бога у собственото „аз”, тогава
потребността от външни Учители естествено отпада и ние общуваме пряко с Бога навсякъде
и във всичко.
- Няма по-хубаво нещо в света от
това, Бог да ти каже две думи само! Много ангели са чули от Бога само две
думи и върху тях работят. Бог ще ти каже: „Люби Бога, люби ближния си”. В
интонацията на тези думи всеки ще разбере
вътрешния смисъл на живота.
Благословен е онзи
миг, в който чуеш Бог да ти говори, когато Неговият глас прозвучи със
съзидателната си мощ и неизразимата си Любов в съзнанието ти! Едно такова
преживяване би могло да промени целия ти живот и да го тласне в посоката на
устрема към върховете на самореализацията. Цялото послание на Бога към човеците
може да бъде концентрирано в един единствен призив: „Бъди съвършен проводник на
Божията Любов!” Да схванеш интонацията на Божия глас, ще рече да си
отворен за благодатната и животворяща енергия на творческата Му изява и да я
превърнеш в неотменима част от себе си. Вътрешният смисъл на живота може да
бъде разбран, само ако позволиш на Божия Дух да те изпълни целия и завинаги да
заживееш в Него.
Пред кого отговаряме?
- Някой казва: „Много ми урониха престижа пред хората”. Оставете това.
Най-напред гледайте да възстановите вашия престиж пред Бога, после пред себе си
и после пред хората, пред животните, пред воловете, овцете и пр. Най-напред
турите ли за основа престижа пред Бога, тогава другите неща ще ги направите.
За всичките си мисли,
чувства, думи и действия носим отговорност първо пред Бога, след това – пред
Космоса и Разумните Същества от надчовешка еволюция, после – пред човечеството,
и най-накрая – пред съда на собствената си съвест. Учителят Беинса Дуно твърди,
че не е важно какво мислят хората за нас, а какво мнение има Бог за нас. Може
да сме завоювали огромен престиж пред човеците, а пред Божиите очи да сме
нищожество. Такава е съдбата на мнозина издигнати люде в различни области на
общественото битие: политици, държавници, хора на изкуството, спортисти, учени
и пр. Събратята им ги боготворят, получили са най-авторитетните награди в
своята сфера, доходите им се измерват с многоцифрени числа, имотите им чет
нямат, ала духовният им ръст е твърде нисък. И обратното: никому неизвестни или
дори отритнати от обществото хора се отличават с висока духовна еволюция и в
очите на Всевишния те са несравнимо по-извисени от изброените по-горе техни
ближни.
Как работи Бог:
- Бог не може да слезе, но Той
се вселява в нас и като отидем да работим, Бог работи, навсякъде ходи и слугува
на хората чрез нас.
Бог, самият Творец,
не подлежи на въплъщение сред нас, хората. Ала чрез Своя Дух Той ни изпълва –
както казва авторът на беседата, вселява се в нас – и ни използва (в най-благородния
смисъл на думата) като Свои проводници и изпълнители на волята Му. Така на практика чрез
нашите дела се проявява самият Създател, но само в случаите, когато следваме
Неговия План и Промисъл, сиреч осъществяваме волята Му. Бог на практика ни
„слугува”, понеже без Неговата сила и енергия ние сме абсолютно безпомощни да
сторим каквото и да било. А онези, които чуват Неговия глас и следват
напътствията Му, от своя страна слугуват на своите братя и сестри, следвайки
импулса на смирението и взаимоотдаването.
- Като носим в себе си великия
съзнателен живот, то е единственото качество, в което Бог постоянно
функционира. Това, Което периодически
идва и дава направление на живота ни, е Светият Дух, това е Бог.
Бог се проявява в
Своята несравнима, величествена, всемогъща и всеобхватна пълнота единствено
чрез съществата, които са хармонизирали напълно своята воля с Неговата и
следват само Неговите стъпки. Да живееш съзнателен живот – в този смисъл –
означава, че си прозрял какъв е Божият план за тебе и го реализираш
безкомпромисно и с необходимата последователност и постоянство. Божият План
обхваща цялата структура на Вселената, всички нейни полета, зони и области,
всички Негови творения. Всяко от творенията има своето изначално предназначение
и ако го изпълнява, значи следва онова направление на еволюция, което сам Бог
му е отредил. Ако се съпротивлява и се отклонява от направлението си, тогава
има две възможности: да се коригира и да продължи по правилния път или рано или
късно да загине, да бъде унищожено и заличено от панорамата на Всемира.
Изворът на нашата сила:
- Вашата сила се състои в това,
че Бог действа чрез вас. Силата е в Него. Всеки човек, в когото Бог
действа, е мощен. Не мислете, че силата е в материалното.
Духът е Този, Който
създава материята, извайва нейните безчетни форми и ги насочва към тяхното
предназначение според Плана на Бога. Всяка от формите е в състояние да проявява
Духа в степента, в която тя е подготвена да Го изяви. В съответствие с тази
степен на проявление се измерва и силата на дадената форма. Цялата сила на
Космоса е съсредоточена в Божиите ръце. Той я разпределя съвършено справедливо
според потребностите на Своите творения. А те от своя страна я получават,
усвояват, трансформират и употребяват за удовлетворяване на насъщните си
потребности и за собствените си еволюционни цели. Терминът „сила” може в
повечето случаи да бъде заменен с „енергия”.
Материята сама по
себе си не притежава сила или енергия. Тя придобива такава само от и
чрез Духа. Материята е инертна, а Духът е действен, всепроникващ и посяващ
семената на Всемирния Живот. Изворът на всяка сила или енергия е в Божия Дух и
само от нас зависи, когато приемем своята порция, за какво ще я използваме.
Любов и омраза:
- Този, който е роден от Бога, ще прояви Божията Любов, ще бъде готов
да ти помага. А любовта на онзи, който не е роден от Бога, не е Любов; тя е
човешка. Неговата любов е користна. Той гледа да те изяде. При човешката любов
има изяждане.
Да си роден от Бога
означава не просто да Го носиш в сърцето си, но и да Го проявяваш навсякъде в
живота си. И в християнството, и в езотеричната лексика се употребява понятието
„новорождение”. То предполага, че човекът, който го е преживял, е станал нова
личност, роден е в Божия Дух, т.е. потопен е изцяло в Неговите вибрации и
следва самоотвержено Неговия Път. В скàлата на посвещенията, използвана от
Бялото братство, новорождението заема достойно място – пето по ред.
Водеща характеристика
на родения от Бога човек е проявлението от негова страна на Божествената Любов
– висшата октава на Любовта. Тя стопява всички огнища на злото, всички
противоречия и конфликти и ги превръща в Добро. Това е Любов, насочена към
всички живи същества, към всички Божии творения и извираща от безсмъртното ядро
на индивида, от неговия дух.
Който (все още – понеже
винаги има надежда) не е роден от Бога, не е способен да прояви Неговата Любов и остава на
равнището на човешката. Тя е егоистична, користна, на моменти хищническа.
Мотивирана е от една от най-великите заблуди на човешката психика – чувството
за притежание на собственост. Онзи, който те обича по човешки, те възприема
като свое притежание, като средство за удовлетворяване на собствените си нужди,
без да държи сметка за твоите. А който изпитва към теб Божествена Любов, ще
бъде готов да пожертва всичко – дори живота си – за теб, за твоето благо, за
твоето щастие.
- Онзи, който е роден от Бога, не може да те мрази. Всички, които са
родени от Бога, са роднини.
Новороденият в
Божественото човек не е способен да изпитва омраза. Той провижда зад явленията
и действията на околните дълбоките духовни причини, които са ги породили,
обяснява си ги и не търси вина у никого, а само тълкувание на случилото се.
Затова всички, преживели новорождението, са близки по дух – Учителят Беинса
Дуно ги нарича по тази причина „роднини”. Тяхното родство е в Божия Дух, в
Неговата Любов и всеотдайност в служението на ближния. Тъй като, щом не можеш
да мразиш и разбираш мотивацията на своите братя и сестри, ти неизменно си
готов да им помогнеш в нужда и да им отдадеш доброволно и напълно безвъзмездно
от огрялата те вечна небесна Светлина.
Родени от Бога:
Някой от
присъстващите на беседата запитва: „По какво се познава човек, който е роден от
Бога?” Учителят Беинса Дуно отговаря:
- Той ще те обича, ще ти услужва, ще бъде смирен, ще има всички
Божествени добродетели, ще гледа да ти прави добро.
Роденият от Бога се
отличава и по излъчването си, и по мисленето си, и по поведението си. Той е
изпълнен с всеотдайна Любов, с желание да служи на всички, със смирение пред
неизбежните изпитания и теготи на битието си, развил е редица добродетели, във
всичко търси само доброто и се стреми да го проявява навсякъде и към всички.
Новороденият в Божественото човек неусетно се превръща във факел за незрящите и
в пример за онези, които са в процес на пробуждане.
Константин Златев
Няма коментари:
Публикуване на коментар