(Есе
върху беседата „За приятелите си”)
В мотото на тази беседа са цитирани
думи на Христос от Евангелието на ап. Йоан Богослов, чрез които Спасителят
подчертава, че върховната проява на Любовта е в това, да се пожертваш за своите
приятели. Да положиш душата си за някого е синоним на саможертва. Любопитно е,
че Единородният Син на Бога посочва като обект на тази Любов не майка или баща,
брат или сестра, любим или любима, а именно приятелите. Духовното познание ни
учи, че най-близките ни приятели във всяко земно въплъщение са души от нашето
духовно семейство в невидимия свят, с които сме се появили заедно в плът, за да
се поддържаме и да си помагаме. При това напълно безкористно. С тези души ни
свързва най-чиста и проверявана множество пъти обич, родена в някое от
съвместните ни прераждания и укрепнала в безброй битки рамо до рамо в света на
материята.
Когато срещнеш такава сродна душа в
земния живот, веднага се разпознавате и заставате един до друг. Безпогрешен
признак за духовната ви обвързаност е пълното доверие, което изпитвате един към
друг, както и незатихващият импулс и постоянна готовност да се притечеш на
помощ, когато този твой приятел е в нужда.
За приятелство може да се говори не
само при съществата, надарени с разум. То се среща и в животинското царство,
дори и в растителното в специфична форма. Особено интересни и съдържателни са
приятелските контакти между представители на различни природни и надприродни
области: растение и животно, животно и човек, човек и ангел и прочие. Официалната
наука се опитва да обясни тези явления в биосферата, например между растителни
и животински видове, с проява на първични инстинкти като този за
самосъхранение, съчетан с някаква разновидност на симбиоза, която би оправдала
подобно странно съчетание. Но
и ние от езотерична гледна точка с пълно право сме в състояние да твърдим, че
това са случаи на приятелства, в които инстинктите играят само спомагателна
роля. Определящ е поривът за взаимност
– опознаване, обмяна на любов и сътрудничество, с чиято помощ биват надмогвани
условията на средата и възникват отношения от порядък, надхвърлящ възможностите
на биологията, химията, ботаниката, естествознанието и съпътстващите ги синорни
науки да го обяснят.
Един от най-важните акценти в приятелството е равноправието. Независимо от какви
позиции встъпват в приятелска връзка партньорите те се възприемат един друг
неизменно като съвършено равноправни. Ако в отношенията им се наблюдава дори и
незначителен елемент на неравнопоставеност, на нечие превъзходство – формално или
не, тогава не става дума за приятелство, а за някаква форма на зависимост. Тя
може да бъде семейна, професионална, партийна и т.н. и подчертава наличието на
принадлежност към различни йерархични равнища и на неравнопоставеност, изключваща
истинското приятелство. То отхвърля безусловно всякакви интереси и дребнави
сметки и на тяхно място въдворява искреност, абсолютна честност, равноправие и
взаимоотдаване.
Как по стълбицата на еволюцията се достига до истинското
приятелство? – По градация, изразена от Учителя Беинса Дуно по следния начин: „... Животното се бори да преодолее
условията; човек се жертва, а свръхчовекът, Синът Божий, полага душата си за
приятелите си, т.е. той служи на Бога. Да положиш душата си за приятелите си,
това е извън закона на жертвата.”
Градацията в контекста на тези думи на Мировия Учител се
откроява в следната последователност:
1. В животинското царство преобладава инстинктът за
самосъхранение, който изисква от живото същество да се пребори с условията на средата,
за да оцелее.
2. В човешкото царство пробудената душа осъзнава
необходимостта от саможертва в името на един висок идеал,в полза на Общото
благо.
3. В ангелският свят Свръхчовекът е завладян изцяло от
импулса да служи на Бога. Висша форма на това служение е именно да положиш
душата си за своите приятели. Тук понятието „приятели” може да бъде разглеждано
и в широк смисъл, който включва не само сродните души, но и представителите на
по-нисшите космически сфери: растения, животни, хора, които по своя еволюционен
път се нуждаят от постоянна подкрепа и напътствие от страна на приключилите
материалния етап от духовното си развитие синове и дъщери на Небесния Отец.
Полагането на душата си за приятелите си е извън закона
за жертвата, защото спада към фазата на върховна
отдаденост на Божественото. Саможертвата е висша форма на служение, при
която отдаваш най-ценното от себе си – в някои случаи живота си, за да може
онзи, на когото се самоотдаваш, да получи шанса да преодолее непреодолимо за
него препятствие и да продължи напред.
Казано с други думи, това не е обикновена жертва, а
съдбоносна такава, при която жертващият се се отдава без остатък, а приемащият
жертвата придобива възможността да изкачи ново еволюционно стъпало.
Такава бе саможертвата на Христос върху Голготския кръст.
Такава бе и саможертвата на Учителя Беинса Дуно през 1936 година, когато той
пое върху себе си жестока форма на насилие, за да спаси братското селище на
Изгрева от унищожение.
Когато четем и осмисляме цитираните по-горе слова на
великия Посветен, ние сме длъжни да запитаме самите себе си: „Готов ли си да
положиш душата си за своите приятели? Готов ли си да пожертваш земното заради
небесното? Готов ли си да отдадеш всичко, дори и живота си, за да може
човечеството да направи една малка крачка по пътя към Божественото?”
Константин Златев
Няма коментари:
Публикуване на коментар