(Есе
върху беседата „В образ Божий”)
Учителят Беинса Дуно определя образа
Божий като съвкупността от „вътрешните
условия, вътрешните възможности, дадени на човека“. Следователно Божият образ у всекиго от
нас представлява дар от Твореца, неизменен потенциал, който съдържа в зародиш
пълнотата на Божественото съвършенство и който следва да използваме максимално
ефективно, за да изпълним еволюционното си предназначение като разумни
същества, деца на Небесния Родител. Ние нямаме никаква заслуга за този
потенциал. Бог ни го е предоставил напълно безвъзмездно, понеже такъв е бил
Неговият План и Промисъл за живите същества, постигнали степента на разума и
индивидуалния дух. Нещо повече, Създателят на всичко съществуващо е отделил от най-дълбоката
Си Същност една безсмъртна искра, чрез която е запалил огъня на нашето
обособено битие. Това отделяне на частица или лъч от Него с нищо не е накърнило
абсолютното Му естество.
Бог сътворява света по пътя на доброволното Си
самоограничение, без при това да се лишава от нито един от атрибутите Си или
пък да губи дори и нищожна част от всемогъществото Си. По този начин Божията
творческа дейност ни изправя пред лицето на едно диалектическо противоречие,
непостижимо за човешкия разум, ала безусловно подходящо за мащабите на идеите и
логиката на Всевишния.
Сборът от тези идеи съставлява фундамента на
Божията Воля и Замисъл за творението. За Неговия съвършен и всеобхватен Ум
творческите Му идеи са обвързани помежду си в нерушимо единство и са подчинени на безпогрешна логическа
взаимозависимост. До нас, хората, обаче те не достигат в този си вид на идеална
Цялост, а по отделно, в определена последователност. В Ума на Върховното Божество те съществуват неподвластни на
времето и пространството, надвишаващи като съдържание и вътрешен импулс всяка
форма на битийност. Ала пред нашето човешко съзнание те се разкриват
фрагментарно, в рамките на естествените за нас бариери на времето и
пространството, съграждащи постепенно, камък по камък грандиозната архитектоника
на Вселената.
В тази беседа Учителят на Новата планетарна култура
огласява взаимовръзката между Божествените идеи и своето разбиране за наука.
Той изтъква: „... Всичко, каквото виждаме
в природата, представя някакви идеи, но те още не съставят наука. Тия идеи, тия
факти трябва да се обобщят.” Под „наука” в случая авторът на текста
разбира обективно отражение на
Божествената Истина, достъпно за човешкия разум и съответстващо на
достигнатото от човечеството като цяло стъпало на духовно развитие. За да може
съвкупността от идеи, схванати и усвоени от човеците, да се превърне в наука –
в смисъла, който придава на това понятие Учителят Беинса Дуно, – те, идеите, следва
да бъдат обобщени и систематизирани в завършена теория на познанието.
Първата стъпка при осъществяването на този
процес е класификацията на фактите.
Сами по себе си фактите се явяват материално проявление на идеите, които са ги
породили. Нашата задача е да открием логическите връзки между тези факти и да
ги свържем с действието на определена закономерност.
Оттук до формулирането на законите,
които обясняват наличието на разглежданите факти и техните взаимозависимости,
има само една крачка.
На второ място, въз основа на откритите и
формулирани закономерности и закони трябва да достигнем до принципите, лежащи в основата на глобалната космическа структура и
намиращи израз на физическото поле именно във вече формулираните от нас закони.
И на трето място, същността на разгаданите от нас
Божествени принципи е ключът към първоизвора на идеите в Божия Ум. И това е така, понеже зад всеки такъв принцип
стои една идея, която го е извикала за живот и изява.
Първичното са
идеите, вторичното – принципите, третичното – законите, а на четвърто място
отгоре надолу в низходящ порядък идват фактите.
Обобщението и систематизирането на фактите е
задължителното условие по пътя на разкриването на законите и принципите да
достигнем до Божествената висота на идеите. Такъв е извечният маршрут на
духовното познание в неговото постъпателно движение от материалния свят до
най-фините сфери на Духа. И този маршрут съвпада – под действието на висшата
логика на Плана за Сътворението – с еволюционното придвижване на човека към
венеца на Неговото изначално предназначение: завръщането в Лоното на Небесния
Отец, във виделината на Неговото абсолютно съвършенство.
Няма коментари:
Публикуване на коментар