На различни езици по цялото земно
кълбо можем да чуем фразата: „Да бъдеш на точното място в точното време.” Как
да я разбираме? Дали като успех в следването на някакво предопределение, дали
като резултат от собствената ни съобразителност и находчивост, дали просто като
стечение на обстоятелствата, от което сме се възползвали? Бихме могли да я
възприемем и само като препоръка или пък като правило от някое духовно учение.
Както и да подходим към тази реплика, ако не вникнем в смисъла ѝ, няма да
почерпим никаква полза от нея.
А по наше мнение смисълът на
цитираните думи е съсредоточен в необходимостта да съчетаем оптимално
наблюдението и самонаблюдението в една конкретна житейска ситуация, за да
извлечем максимума от нея. Под „максимум” в случая разбираме не личната или
нечия друга изгода, а изпълнението на Божия план за тази ситуация, за дадения
човек, попаднал в нея, и за всички останали действащи лица – първостепенни и
второстепенни.
За да попаднеш на точното място в
точното време, е нужно да следиш пулса на Времето и неговото отражение в
собствения ти вътрешен ритъм. Нужно е още да разчиташ знаците на Провидението и
да умееш да разговаряш на техния таен език.
Чрез първото мото в настоящия
текст: „Първото нещо: точност. Точност
във всичко”, Учителят Беинса Дуно извежда точността на челно място измежду
добродетелите, които трябва да развие окултният ученик.
Във втората мисъл на Учителя
Беинса Дуно, предложена като мото, точността е дефинирана по четири различни
начина – като „съграждане, хармония,
такт, музика”. Нека се опитаме да
разтълкуваме смисъла, вложен от Учителя на Новата култура в тези така красиви
сравнения:
1. Точността като съграждане.
За да бъде построена една сграда,
е необходимо да бъдат познавани и точно спазвани математически закони, формули
и пропорции, без които никой архитектурен опит не би завършил с успех. За да
бъде изграден един завършен характер на ученика по духовния Път, е задължително
той да познава и да следва акуратно и точно законите на космическото развитие и
на човешката еволюция. В този смисъл точността е жизнено необходима както за
съграждането, поддържането и благоустрояването на външния свят, в който живеем,
така и за вътрешното ни духовно развитие и усъвършенстване, за съграждането на
Божествения „аз”, който с безкрайно търпение очаква от човека да го пробуди и
да го прояви в неговата пълнота.
2. Точността като хармония.
Хармонията като предчувствие за
съвършенството свързваме обикновено с красотата на Живата Разумна Природа, с
шедьоврите на различните видове изкуство, както и с истинността и любовта в
човешките взаимоотношения. Цялата тази хармония безспорно е възникнала върху
основата на точността:
·
точността, проявена от Твореца Бог при
сътворението на Вселената като цяло и на нейните обособени обекти – т.е. точност,
родена от всемирната Разумност;
·
точността на човека-творец при създаването на
една картина, скулптура или музикално произведение – т.е. точност във
възпроизвеждането на идеята, получена от него като порив-вдъхновение от
невидимия свят, както и точност при използването на средствата, с помощта на
които тази идея се превръща в реалност;
·
точност в улавянето на импулсите на душата –
собствената и на ближния, въз основа на която съграждаме хармонични контакти и
разкриваме пълнотата на духовното съдържание, с което Бог ни е дарил
безвъзмездно.
3. Точността като такт.
Цялото Проявено Битие се развива
и разгръща под знака на принципа на ритъма, формулиран от великия Посветен
Хермес Трисмегист. Този принцип обуславя цикличността на процесите и явленията
и в космическата необятност, и във вътрешния свят на човека. Цикличността от
своя страна предполага спазване на някакъв ритъм, на някакъв такт, свързващ в
хармонично взаимодействие всички елементи на цялото, на всички равнища във
Вселената. Тактът в случая отброява ударите на всемирното сърце – всеки от тях
отеква в точно определен момент, без никакво отклонение. Всяко нещо на този
свят заема точно определено място според Божествения План за Космоса и за да
изпълни своето предназначение, то е длъжно да следва определен такт, сиреч свой
собствен ритъм на проявление. Този ритъм е строго индивидуален и не търпи
никакви отклонения в която и да е посока. Точността на ритъма е отзвук от
съвършената хармония на Божествената действителност, проектирана на всички нива
под нея.
4. Точността като музика.
Музиката е призната за
най-великото изкуство, понеже нейният универсален език прониква във всяко
човешко съзнание и го дарява с красота, вдъхновение и благодат. Музиката също
има своите закони, които са не по-малко строги и взискателни, отколкото – да
речем – законите на математиката. Един от родоначалниците на неевклидовата
геометрия, гениалният руски математик Николай Лобачевски, предлага крилатата
фраза: „Музиката е математика на чувствата, математиката е музика на мислите.”
Бихме могли да проявим увереност в убеждението си, че и двата пътя – и този на
музиката, и този на математиката – водят към обителта на Божественото. Когато
музикалните закони и норми биват спазвани с пълна точност, тогава възникват
хармонични музикални творби, носещи естетическа наслада.
Следователно точността би могла
да бъде дефинирана като музика, само когато сме съвършено точни в мислите,
чувствата, словата и действията си, които пораждат резултати, сравними с
най-прелестните образци на музикалното изкуство.
В своето теоретично наследство
Учителят Беинса Дуно свързва точността с една друга водеща добродетел –
търпението. Той заявява: „Точността и
търпението – красиви и велики качества.” Защо именно единството между
точност и търпение? Нима всички хора, които се стараят да бъдат точни, са в
същото време търпеливи? Забелязал съм и от личен опит, че когато си определя
среща с някого и пристигна навреме, а той закъснява, далеч не винаги проявявам
нужното търпение. И с мнозина сред вас сигурно е така. Даже понякога точният
човек започва да си мисли, че цялото му старание в тази насока е напразно по
простата причина, че не получава взаимност – ти си точен, а се налага да чакаш
неточния, и при това трябва да се въздържаш, за да не се изпълниш с отрицателни
емоции.
Никак не е случайно, че Мировият
Учител, вселен в българско тяло, е направил връзка именно между точността и
търпението. Вече можем да се досетим защо.
На точния човек твърде често му
се налага да проявява търпение. Ако не го е култивирал до момента, самите
обстоятелства го тласкат към такова духовно постижение. От тази гледна точка
неточните му близки и приятели са негови учители, а не мъчители.
Търпеливият, ако желае да осъществи
истински напредък по духовната пътека, би следвало да постигне и необходимата
точност – и в малките, и в големите неща, но започвайки с малките. Търпението
ще му помогне да бъде прецизен в детайла, в изпипването на най-финото,
най-деликатното, пред което е изправен като жизнен избор. В крайна сметка – без
да изпада в излишен педантизъм – той ще постигне нужната точност и в мисленето,
и в поведението.
Съчетанието между точност и
търпение, следователно, е залог за реални резултати по пътя към самоусъвършенстването.
Личният пример на един духовен
Учител е от огромно значение за неговите ученици и последователи. За всички тях
той е образец, който те – съзнателно или не – се стараят да следват в
собствения си живот.
В беседите на Учителя срещаме и такова
повеление към окултния ученик: „От
ученика се иска точност и изпълнение на обещанията. Ученикът изпълнява
обещанията си доброволно, не по принуждение.” Прави впечатление изискването
за доброволност при изпълнение на обещанията от страна на ученика в Школата.
Доброволността в случая означава определено равнище на съзнанието на ученика,
което му позволява да поема отговорност за всичките си постъпки и да не се
отклонява от дадената дума при никакви външни обстоятелства. Доброволността е и
следствие от чувството за дълг, с което живее странникът по друмищата на
духовното пробуждане, на мистичните приключения. Дълг на първо място към Бога и
Божественото, дълг към Космоса и планетата Земя, дълг към човечеството и
народа, сред който си въплътен. Дълг към духовния Път, който си избрал, и към
Учителя, който ти го е открил. И на последно място, но не по важност – дълг към
безсмъртното духовно начало у самия теб.
Ученикът е поел напълно
доброволно по своя път. Учителят всякога предлага безвъзмездно даровете на
Божествената Мъдрост, но никого не задължава. Изборът зависи винаги от
свободната воля на човека, към когото е отправено предложението.
Духовният Път е Път на
придобиване на познание и Път на развиване на добродетели. Ако сме
предразположени да култивираме някоя от тези добродетели или ако вече сме я
постигнали, но не я проявяваме, тогава ще заплатим съответна цена. Обичайният
размер на цената е препятствия или хаос и във външния, и във вътрешния ни
живот. Добродетелите в Словото на Учителя Беинса Дуно отговарят еднозначно на
талантите в притчата на Спасителя Иисус Христос.
А защо онзи, който спъва растежа
на добродетелите в своята душа или пък възпрепятства тяхното проявление, е
наречен „лош човек”? Не е ли прекалено строга подобна присъда? Уви, не е. Такъв
човек действително е лош – и за себе си, и за околните, и за човечеството като
цяло, та даже и за Космоса. Неговото предназначение в дадената земна инкарнация
е да прояви точно тези добродетели, за които става дума – които и да са те. Не
извършвайки заложеното в неговата жизнена програма, той спъва и себе си, и
всички около себе си. Понеже, както твърди Учителят Беинса Дуно, когато някой
се повдига, той повдига и всички останали със себе си. Но и обратното е вярно –
когато някой пропада, повлича и всички останали след себе си към бездната.
Духовното познание свидетелства, че всички ние, хората, сме като скачени
съдове. Колкото и да се люшкаме в различни посоки, колкото и значима да е
амплитудата на отклоненията ни от пътя ни в живота, неизменно оставаме свързани
с всички други люде на планетата. Взаимното влияние може да е по-голямо или
по-малко. В същност то зависи от духовния ръст на човека, който го упражнява.
Ако е среден или ниско еволюирал индивид, наистина е нищожно. Ако е високо
издигнат духовно човек, въздействието съответно нараства. Ако е Учител от ранга
на великите Посветени, тогава неговите вибрации променят цялата човешка и
природна среда.
В случая лошият човек, сиреч
онзи, който не развива или не използва добродетелите, които са заложени в
програмата на земното му съществуване, заплаща със скръб. Той затъва в блатото
на безизходицата и потъва мъчително в него, докато не осъзнае какво Бог очаква
от него да стори.
Нека не следваме примера на лошия
човек, а на пробудените души, които с точност и постоянство вграждат брилянт
след брилянт в короната от добродетели на своята душа.
И в заключение: нека бъдем
пределно откровени – точността е добродетел, която притежават малцина. Ние,
останалите, имаме за свещен дълг да я придобием и да я прилагаме навсякъде в
живота, където тя е необходима. А тя е необходима на практика във всичко.
Няма коментари:
Публикуване на коментар