петък, 1 март 2019 г.

Разум и кротост




(Есе върху беседата „Разумните кротки”)


Дефиниция: Кротостта е способността на разумното същество човек да посреща всички изпитания в живота с разбиране, спокойствие и смирение.
В нашия съвременен свят, в който господстват грубата сила и демагогията, кротостта за мнозина изглежда като парадокс или просто като отживелица от миналото. Днес се кланят на грубите, безцеремонните и нетърпящите възражение последователи на физическата сила и лукавия ум, които със зъби и нокти си пробиват път до върховете на обществената пирамида. И не дай си Боже да им се изпречи някой кротък и смирен човечец! Те ще го премажат, без дори да се замислят. Понеже техният морал се опира на максимата «Целта оправдава средствата». А целта им е: притежания (колкото се може повече притежания!), слава и власт. И за да я постигнат, не подбират средствата, тъй като те – средствата – са винаги оправдани. Даже и в случаите, когато цената на постижението е човешкото здраве, достойнство и живот.

Ала не на това мнение са Христос и Учителят Беинса Дуно. За вестителя на Новата планетарна култура кроткият човек „носи светлина в себе си. Той не се нуждае от външна светлина“. Той е „бял, светъл човек, който има свойството да привлича светлината“. Той не е нито овчедушен, нито мекушав. Негова отличителна характеристика е разумността. „Кротостта е вътре в човека, а не извън него.“ Кроткият никога не губи вярата си в Бога. Затова и Небесният Отец се проявява чрез него. „Разумно кроткият човек е огън и светлина. Няма сила в света, която може да го победи.“ Будността на съзнанието е негово второ «аз». „Той никога не спи“, т.е. никога не губи ориентация в житейските обстоятелства, защото будността не му позволява да изпадне в заблуда. „Той е отворена книга за разумните същества“, сиреч за по-големите ни братя и сестри от невидимия свят, които направляват индивидуалната и колективната еволюция на човешкия род. „Само грешният човек спи.“ Грешен тук означава лишен от будност, от правилна самооценка и преценка на фактите човек.
Наглед тих, спокоен и смирен, в същото време „... кроткият е силен човек, никой не може да го тъпче“. Силата му извира отвътре, от дълбоката вътрешна тишина и покой, както и от несломимата му убеденост, че всичко, което го съпътства по житейската пътека – дори и най-тежките изпитания, рано или късно Бог ще превърне в добро.
Не на последно място: „Кроткият разбира живота в неговата пълнота и смисъл.“ Пълнотата на живота е олицетворена за кроткия човек от способността му да приема и отдава Любов. А смисълът на неговото земно съществуване е съсредоточен в неуморимия стремеж да израства все повече и повече в духовно-нравствено отношение.
На друго място в своето Слово Учителят Беинса Дуно свързва кротостта с други две добродетели: нежност и мекота. И трите посочени качества на човешката душа са присъщи на духовно издигнатия индивид. Кротостта му поражда по най-естествен начин нежност и мекота в поведението му, в общуването му с ближния и с Живата Разумна Природа. Отношението между две от тези добродетели великият Учител на Бялото братство е изразил с характерната му краткост и дълбочина: „Мекотата е външният израз на Любовта“ (цитат от книгата «Свещени думи на Учителя», с. 104, мисъл № 432).
Всички изброени достойнства на кроткия човек го правят заслужен наследник на планетата Земя. Когато отминат всички бури и катаклизми – социални и природни – на глобалния преходен период, който понастоящем преживяваме, именно кротките хора ще поемат факела на надеждата и обновлението, за да може да просъществува и наново да се утвърди човешкото присъствие по земното кълбо. Когато отшуми пречистването на този свят от всичко старо и ненужно, кроткият човек – с непреклонната си вътрешна сила и неугасваща, несломима светлина на съзнанието – ще поведе своите събратя към зората на новия ден. Към триумфа на Новата планетарна култура на Божествената Любов.


Константин Златев

1 коментар: