(Есе
върху беседата „Голямото благо”)
Човекът като разумно същество има
привилегията да прави добро. Но само при едно условие – да бъде свободен. Какво
разбира под свободен човек Учителят Беинса Дуно? – Такъв, който се е отърсил от
бремето на ограниченията в материалния свят и от собствените си слабости и
недостатъци. Той може все още да не е достигнал абсолютната свобода в Божия
Дух, но е достатъчно освободен от товара на земното, за да бъде в състояние да
твори добро. Това е негова главна задача във всяко въплъщение. А изпълнението ѝ
предполага, че той употребява максимално разумно правото си на свободна воля и
се самоопределя винаги към доброто. Така израстват и укрепват в душата му
нейните най-ценни придобивки – добродетелите.
В тази беседа авторът ѝ прави
любопитен паралел между две на пръв поглед несъвместими понятия – свобода и
смърт. Той заявява: „Единствената свобода
на човека се заключава в правото му да живее. Човек е свободен да живее.
Смъртта пък зависи от някакви външни или вътрешни причини в човека, които и той
сам не подозира.“
Щом правото на живот е единствената
свобода на човека, това означава, че всички останали прояви на свободната му
воля са относителни. Той живее с усещането, че е свободна личност, ала в
същност тази негова свобода е ограничена от множество фактори на външната
среда, както и от собствената му психо-физическа структура – ограничения,
произтичащи от потребностите на материалното му тяло и от все още незрялата му
духовност.
Защо човек не подозира причините за
смъртта си? – Първо, в случая става дума за ниско и средно еволюиралия човек,
понеже в стадиите на високо духовно развитие той има ясна представа кога и
евентуално при какви обстоятелства ще му се наложи да напусне света на
материята.
Второ, той не е наясно с програмата за
конкретното си съществуване в плът – програма, в която е заложен и точният
момент на прехода му в отвъдното.
Външните причини за смъртта му са
свързани със събития, личности и условия на средата, в които протича животът
му. Тези причини произтичат от природни фактори и от свободната воля на други
хора. А вътрешните причини за смъртта му са изцяло подчинени на кармичните
обвързаности на неговата индивидуалност, както и на начина, по който той
провежда този свой земен живот.
В контекста на разглежданите проблеми
заслужава специално внимание цитираната от Учителя Беинса Дуно мисъл на
древногръцкия мъдрец Солон, че преди смъртта си никой не е свободен.
Непосредственият извод от нея е, че в материалната действителност никой от нас не
разполага с пълна свобода – теза, която вече разгледахме и аргументирахме.
По-важната част от това съждение ни насочва към заключението, че смъртта е освобождение. Ни повече, ни
по-малко. Освобождение от оковите на материята, от ограниченията на физическото
поле, от постоянната нужда да задоволяваме потребностите на тялото си.
Тази свобода също не е абсолютна. Поне
за повечето хора, които все още се лутат в цикъла на самсара (раждане – смърт –
ново раждане) – цикъла на преражданията. Също така тя е временна – продължава
до момента, когато човек се въплъти отново и се появява на белия свят в
прегръдките на акушерката и родилката. За да започне отново пътя си сред всички
изпитания и ограничения на земното битие.
Абсолютната свобода е приоритет само
на постигналите равнището на Божественото съзнание. Тогава те също могат да
създават добро, но в несравнимо по-големи мащаби, отколкото кармично
обременените и кармично обусловените свои братя и сестри, които продължават да
учат уроците в земното училище.
Човек може да бъде напълно свободен и
тук, и отвъд, ако е разгърнал Божественото начало у себе си в неговата
възхитителна прелест и пълнота.
Константин Златев
Няма коментари:
Публикуване на коментар