След това доста
дълго, но наложително въведение следва да преминем към същностната част на
лекцията – опит за тълкуване текста на разглежданата формула.
Постави Доброто за основа на дома си,
Правдата за мерило,
Любовта за украшение,
Мъдростта за ограда
и Истината за светило.
Само тогава ще Ме познаеш и Аз ще ти се изявя.”
1. „Обичай съвършения път на Истината и Живота.”:
Има един-единствен
истински Път, който разкрива еволюционното предназначение на човека – Пътят към
Бога, към Божественото у всекиго от нас. В случая той е наречен път на Истината
и Живота. Защо? Понеже Истината в нейното върховно проявление е висшата цел в
духовното развитие на човешкото същество. И понеже Всемирният Живот е арената
за изява на безсмъртното духовно начало у човека, представено в безкрайния низ
превъплъщения на неговата душа в света на материята. Учителят Беинса Дуно ни
съветва да обикнем този Път, осмислен от Божествената Истина и лъкатушещ през
лабиринтите на многоликия Живот.
Какъв е смисълът на
тази обич към обекти с ярко изразен абстрактен облик?
Обичта към Истината
е в същност обич към Божественото, заложено в нашето най-дълбоко духовно ядро.
Тя е и обич към свободата – към пълната и безгранична свобода на индивидуалния
дух, която бихме постигнали, ако познаем същата тази Истина (ср. Йоан 8:32). Следователно да
обичаме Истината и Живота, ще рече да възлюбим Бога, притаен в центъра на
монадата и очакващ мига на Своето проявление чрез свободната воля на носителя
Му – разумното същество човек. Да възлюбим и Живота, дарен ни безвъзмездно също
от Бога, Който не очаква нищо в отплата, а с безгранично търпение и Любов
предлага на Своята рожба всички необходими условия за нейното духовно
израстване и извисяване, назовано в християнското учение „богоуподобяване”. Да
обичаме и собствения си живот, и живота на всяко Божие творение в Битието.
В
съответствие с тълкуванието на Учителя Беинса Дуно Истината е „проява на Единия Бог, Който създава условия
за развитие на всички живи същества”. Отново според него в Божествения свят
на Истината „се крият великите цели на
всяко битие”. Следователно, ако познаем Истината в смисъла, завещан ни от
Христос, ще постигнем Истината за собственото си битие и за Божието творение
като цяло.
2. „Постави
Доброто за основа на дома си...”:
Божественият
принцип на Доброто, заемащ основно място в Словото на Учителя Беинса Дуно, като
съдържание предлага на търсещия по духовния Път същността и начините за
придобиване на добродетели. Доброто е космически принцип, неразделна част от
съвършената Божия Същност. Добродетелта е проявлението, формата, в която
Доброто бива възприемано, усвоявано и прилагано от разумните същества във
Вселената. В този смисъл Добродетелта е форма на Доброто, негова психо-етическа
проекция в света на формите. „Добро” и „Добродетел” са две страни на една
същност. Добродетелта – това е въплътеното във физическия свят Добро.
Човек, който върви
по пътя на Доброто, изгражда у себе си добродетели. Те представляват проявата
на Божественото Добро в едно разумно същество. Следователно не можем да говорим
за добродетели при отсъствието на разум. Добродетелите са плод от съзнателна,
разумна работа върху самия себе си.
Не на последно
място: „Доброто е път за намиране на
Божията Любов” (Учителят Беинса
Дуно). Доброто е и елемент от духовната природа на човека: „Във всеки човек е вложено доброто. Не мислете, че сега ще го добиете.
Трябва само работа, за да се прояви.” “Единственото нещо, което отличава човека
като човек, това е доброто, което живее в него”, твърди същият велик
духовен Учител.
Доброто е
потенциал, вложен от Твореца-Бог в безсмъртната същност на човешкото същество.
Задачата на човека през земния му живот е да прояви и развие този потенциал. В
този дух е и наставлението на Учителя на Бялото братство в България: „Човек иска да създаде доброто в себе си. Доброто,
обаче, не се създава, то се ражда. То
е вложено от начало у всеки човек и той трябва само да го съзнае и прояви.” Доброто
блика като непресъхващ извор от човешкото сърце. Именно сърцето – възприемано
като емоционален, интелектуален и духовен център на личността още в
старозаветната епоха – е потенциалният източник за изявите на добро от страна
на човека. По този повод Учителят Беинса Дуно заключава: „Всички можете да правите добро, защото в сърцето на всички има добро.”
Критерий за
равнището на духовната еволюция на конкретния човек е степента и
интензивността, в които той проявява доброто, вложено изначално от Бога в
духовната му природа. Добър човек е онзи, който предоставя възможност на
Божествения потенциал на доброто у себе си да се разшири, да разцъфне и да даде
плод. От тези благодатни плодове на самоосъществяването по духовния Път той –
ученикът на Доброто, т.е. на Бога – може да раздава на всекиго и на всички.
Неговият непоклатим вътрешен мир, култивиран по този светъл Път, ще вибрира в
пълна хармония с всичките му мисли, чувства и действия. Затова именно дори и
тези негови ближни, които още не са вкусили непосредствено от добротата му, ще
казват за него: „Това е един добър човек!”
Да поставиш Доброто
за основа на дома си означава да изградиш целия си живот именно върху
Божествения принцип на Доброто, да бъдеш добър навсякъде, във всичко и към
всички. Така както е постъпил благоразумният мъж от притчата на Иисус Христос
из Неговата прочута Проповед на планината (Мат. 7:24-27). Той съградил
къщата си – сиреч живота си – върху камък и никакви природни бедствия не могли
да я поклатят. Този камък е именно Божественото Добро, което стремящият се към
духовно-нравствено усъвършенстване човек следва да положи като водещо начало в
цялата си жизнена изява. Това е и фундаментално изискване към всеки окултен
ученик, към всяко пробудено разумно същество.
Няма коментари:
Публикуване на коментар