(Есе
върху беседата „Ела след Мене”)
Когато един велик духовен Учител се
обърне към теб с думите «Ела след Мене!», това означава, че твой свещен дълг е
да осмислиш, усвоиш и приложиш Словото Му така, че то да се превърне в
пътеводна звезда в твоето стремление към Божественото. И това е така, понеже в
това Слово се съдържа знание, което огрява с нетленна светлина пътеката към
безсмъртието.
И все пак знанието е форма, отвъд
която се крие нещо по-дълбоко, нещо с по-висока духовна стойност. Какво е то? И
каква е неговата връзка с Всемирния живот? Учителят Беинса Дуно ни поставя
задачата сами да открием отговорите на тази загадка: „Ние търсим знанието, но не самото знание. Друго нещо има в знанието,
което търсим. Ние се стремим към живота, но не към самия живот, а към онова,
което е скрито в него. Има нещо по-дълбоко, по-велико от самия живот. Към него
именно се стреми човек.“
Знанието е ключ към Божествената Истина. Нея именно
търсим, когато придобиваме знание. Ще я постигнем, ако правилно осмислим,
усвоим и приложим знанието, изпълващо съдържанието на Словото на великите
духовни Учители на човечеството.
В ядрото на Всемирния живот е стаена тайната на безсмъртието. Към него
именно се стреми всяко живо същество, достигнало стъпалото на разума и индивидуалния
дух. Безсмъртието увенчава еволюционните усилия на човека, когато е извървял
достойно духовния Път и се е съединил навеки с Бога в самия себе си.
По този повод авторът на беседата отбелязва: „Пробуждането на съзнанието води към
безсмъртие.” Длъжни сме да допълним: да, обаче само ако то бъде последвано
от осъществяването на прозренията за смисъла на собствения живот, до които
прозрения е довело това пробуждане. Когато съзнанието на човека се пробуди,
сиреч той се превърне в пробудена душа, това е само първата крачка по един
твърде дълъг път, чиято крайна цел е завоюване на безсмъртие. И не бива никога
да забравяме, че безсмъртието не е даденост, а само потенциал на човешката
духовна същност. Потенциал, който следва да бъде разгърнат и реализиран в
своята цялост, когато индивидуалното живо същество придобие свръхсъзнание или
Божествено съзнание.
В християнската Църква вярващите се борят за спасение. Да
се спасиш, това означава, че в деня на Страшния съд ще бъдеш причислен към
сонма на праведниците и ще ти бъде отредено място в Небесното царство. От
духовно-езотерична гледна точка спасението е само етап, задължително постижение
по пътеката към Божественото съвършенство. Учителят на Всемирното Бяло братство
предлага важна интерпретация за начина, по който може да бъде постигнато
спасение: „Човек може да се спаси само по
начин, по който Бог спасява.” Какво означава това?
Спасението не би могло да се случи в човешкото, а само и
единствено в Божественото.
Тоест пътят към спасението преминава през разцъфтяването на вътрешния духовен
потенциал на човека, разкъсването на кармичните възли и култивирането на
добродетели. Казано с други думи: само Бог вътре у човека, само Божието
присъствие у всекиго от нас е в състояние да ни изкачи до върха на спасението.
Окултният ученик от Школата на вечния живот притежава
пробудено съзнание, поел е смело, всеотдайно и с искрено смирение по пътеката
на посвещенията и не изпуска нито за миг от вътрешния си взор крайната цел –
Престола на Всевишния. Ако бъде последователен и постоянен в усилията си, той
рано или късно ще заслужи спасение и ще израсне до ранга на предан служител на
Създателя.
Знанието се превръща в живот – и то живот вечен – тогава,
когато въплътената в него Божествена Истина отведе окултния ученик пред
светлите порти на сияйната обител на безсмъртието. На него му остава само едно
– да премине през тях със силата и упованието на Всемирния Дух, заживял не като
гост, а като роден брат и небесен Родител в сърцето му.
Константин Златев
Няма коментари:
Публикуване на коментар