(Есе
върху беседата „Даде плод”)
В притчата за сеяча (Лука 8:5-15)
Христос рисува редица символични образи: сеячът е сам Бог; семето е Словото Му,
което Той предлага безвъзмездно на хората; различната съдба на семето/Словото в
зависимост от това къде е попаднало съответства на различния начин, по който
отделният човек възприема благовестието на Божествената Истина, отговарящ на
равнището на съзнанието му. Естествено е пробудените души да бъдат
най-възприемчиви към посланията на Божието Слово и след като ги приложат в
живота си, да получат в отплата заслужено богата реколта от плодовете на
посятото в добра почва семе, което е израсло и вързало под светлината на
небесното благословение.
Когато Божието Слово е превърнато в начин на мислене и
поведение, сиреч в начин на живот, то събужда скритите сили у човека, целия му
духовен и творчески потенциал и го
изправя пред прага на Вечността, пред портите на Небесното Царство. Това е
моментът, в който личността осъзнава действителната стойност на живота. Трудно
му е да я опише с думи, но чувства дълбоко в себе си, че е на правия път – там,
където Създателят желае да го види и би подкрепил всичките му усилия да го
извърви до край.
Учителят Беинса Дуно отъждествява живота на човека с
неговата истинска същност: „... Животът,
живото в човека, което седи далеч от неговия интелект, от неговите добродетели,
от качествата на неговото сърце, които го смущават, това е истинският човек.”
От тези думи следва, че истинският човек е:
1) Жизненият принцип, диханието на живота, което
той е получил даром от Бога Творец.
2) Не е самият интелект, а причината, която
поражда интелекта в хода на еволюционното развитие на човека.
3) Не е съвкупността от добродетели, а първоизворът
на тяхната поява вследствие спазването на Божиите закони и неотклонното
придвижване по пътеката на духовно-нравственото усъвършенстване.
4) Не е букетът от качества на сърцето, а онзи, който
ги е култивирал, овладявайки чувствата си и пречиствайки изцяло астралното
си тяло.
Смущения в тази насока могат да настъпят само при
неовладяна емоционална природа и следване на първични инстинкти и низши
желания.
Истински човек е този, който е съхранил неопетнен Божия
образ у себе си и е постигнал онази висота на богоуподобяване, която му дава
моралното право да се нарече син или дъщеря на Живия Бог.
Константин Златев
Няма коментари:
Публикуване на коментар