(Есе върху беседата „Две думи”)
Начало на всички начала е Божието Слово. По своята същност
то представлява материализация на мисълта на Бога. Така то се превръща в
най-могъщата творческа сила във Вселената. Бог твори именно чрез Своето Слово,
т.е. чрез трансформация на Своите идеи в реалност. Словото е проявление на тези
идеи във всички светове и области на Битието.
Словото притежава съзидателна, но и разрушителна мощ. То
насочва енергията на своя източник към конкретна цел и в зависимост от
капацитета и посоката на тази енергия Словото постига определени резултати.
Мисълта се превръща в действителност посредством силата и енергията на Словото.
От концентрацията на тази сила и от заряда, вложен в нея, зависи и крайното
постижение.
В Словото на Учителя Беинса Дуно изпъква терминът „права
мисъл”. Това е мисълта, която е уловила вибрацията на Божественото и я пренася
в сферата на физическото поле. И не просто я пренася, а я облича в плът и я
вгражда в ясен образ. Права е тази мисъл, която отговаря най-адекватно на
потребностите на ситуацията.
И понеже Словото на Всевишния се явява въплъщение на
мислите, родени в Неговия Ум, то: „Словото
представя Божествения план, който постепенно ще се реализира.” Планът на
Твореца за творението също е Негова мисъл или стройна система от Негови мисли,
които проследяват последователното осъществяване на предназначението на всички
космически обекти, както и на Космоса като цяло. Тази последователност е
отразена в цитата чрез думата „постепенно”. И действително, еволюционният ход
на всяка обективна реалност в Битието е плавен, постепенен, последователен,
равномерен. Тази изходна позиция не отрича еволюционните скокове, а само
подчертава тяхната изключителност.
Словото Божие е Начало на творческия процес във Вселената –
Начало, което може да се разгърне в безкрайността или пък да залезе в нечий
тъжен край. Така възниква въпросът за съдържанието на понятията „начало” и
„край”. Словото на Бога е абсолютно Начало, тъй като произхожда от абсолютна
същност – Създателя на всичко съществуващо. В сътворения от Бога свят, обаче,
начало и край са понятия, подчинени на относителността. Авторът на беседата ги
обвързва с религиозните топоними „ад” и „рай”: „Който иска да намери края на нещата, той трябва да слезе в ада, дето
ще намери края на всички противоречия. Който търси началото на нещата, той ще
отиде в рая. Значи, краят на всички неща се намира в ада, а началото им – в
рая.”
В посочения контекст краят е обвързан с ада. Защо?
Във всички религии адът е мястото на вечните мъки, на духовната смърт. Всички
противоречия приключват тук, но по един трагичен начин – индивидуалността е
разложена до степен на нелечимост и се разпада на съставните си части. И
обратното, раят е синоним на началото, понеже е местообитание на самия Творец,
където Същността Му се проявява в пълнота. От това Първоначало се ражда всяко
друго битие, всяка единица живот; оттук именно се разгръща всемогъщият импулс
на Божията творческа дейност и постепенно се разпространява във всички зони и
измерения на всемирната проявеност, за да посее навред семената на Живота, да
им осигури условия да покълнат и да дадат плодове.
Думата „Начало” или „Праначало” свързваме единствено с Бога.
Неговата абсолютност изключва възможността да Му припишем какъвто и да било
край. Краят е белег на сътворението и най-вече – на неговата материална област.
Словото на Върховното Божество увенчава творческата Му изява с овеществяването
на идеите Му. И както Бог е безначален и безкраен, така неизчерпаемо в
дълбочина и ширина е Неговото творчество. Светлината на Неговото съзиждащо
Слово огрява надлъж и нашир вселенските простори, изгаря мрачните цитадели на
невежеството и окрилява безбройните творения с устрема да завоюват Неговото
извечно съвършенство.
Няма коментари:
Публикуване на коментар