(Есе
върху беседата „Седем кошници”)
За други хора любовта се ограничава
до стремеж за задоволяване на половия нагон. Те като правило са ниско
еволюирали същества, ръководени първосигнално от инстинктите и желанията си. Не
са в състояние да познаят истинската красота на Любовта в нейното висше
измерение. Зовът на плътта ги води по крива пътека.
Трета категория наши ближни
възприемат Любовта като естествено състояние на съзнанието, като нормална и
изначална вътрешна нагласа. Това са стари духове, патили и препатили по
житейските пътища на множество земни въплъщения, натрупали планини от знания и
хиляди опитности, които ги отделят само на крачка от освобождението от цикъла
на самсара. Любовта за тях е жизнена необходимост, храна за душата и дар за
онези, с които я споделят.
Не липсват и хора, за които любовта
е само инструмент за продължаване на рода, едва ли не досаден придатък към
техните професионални и социални ангажименти, на които отдават първостепенно
значение. Те са хладни, пресметливи и твърде сдържани в емоционално отношение,
владеят чувствата си с помощта на добре развит и безмилостно взискателен разум.
Не са склонни към откровения и словоизлияния дори и спрямо близки и доверени
хора.
Разбира се, срещат се и такива наши
братя и сестри, които съчетават качества и характеристики от две или повече от
посочените по-горе психологически портрети на отношението към Любовта. Животът,
както винаги, е далеч по-богат и разностранен от нашите възможности да го
опишем и да го затворим в рамките на нашите разбирания.
В разглежданата тук беседа Учителят
Беинса Дуно обръща вниманието ни към словесния израз на Любовта. Нужен ли е той
или не? Как да споделим и докажем чувствата си? Каква роля играят думите в
интимните контакти? Духовният Учител на България и планетата Земя отговаря на
тези въпроси по следния начин: «Любовта с
думи не се предава. Ако искате да покажете някому, че го обичате, по никой
начин не можете да постигнете това с думи. Думите не само че не доказват
Любовта, но дори я отнемат. Речете ли да убеждавате някого, че го обичате, вие
ще го отдалечите от себе си.»
Тази реплика на великия Посветен ни
дава основания за няколко важни заключения:
1. Думите са безпомощни да изразят
Любовта. Нашето отношение и конкретните ни действия предлагат доказателство за
нея на онзи, който е станал обект на чувствата ни.
2. Словесният
изказ на Любовта не само че не я доказва, но би могъл дори да я унищожи.
3. Ако говорим
на любимия човек за чувствата си към него, вместо да го доближим до себе си,
може фатално да го отблъснем.
4. Любовта е
жива, но невидима. По-добре да си остане незрима, ала чиста и ефирна, отколкото
да я опошлим и опетним в импулса си да я направим достояние на любимото
същество.
Известно е, че
не малко представители на мъжкия пол обичат да се хвалят с любовните си
завоевания. В случая не става дума за истинска Любов, а за елементарно
подхранване на суетата и раздуване на егото. Донжуановци е имало и ще има, но
те не са знаменосци на висшата проява на Любовта, а само жалки глашатаи на
нейното плътско измерение и на фалшивата гордост от нейното илюзорно
подчиняване.
И сред жените
има такива, които не се свенят да разгласяват псевдоуспехите си в интимната
сфера. И тук не се отнася до Божествената мярка на Любовта, а за лесно
разпознаваема имитация с цел собствено възвеличаване. Разликата между мъжете от
тип Казанова и жените-прелъстителки е в това, че първите обикновено биват
обсипвани със славата на покорители на дамските сърце, докато вторите получават
като награда единствено трънения венец на заклеймени от общественото мнение
пропаднали в морално отношение личности. Какво да се прави? В тази насока
еманципацията на нежния пол все още не е преодоляла солидния слой
психологически натрупвания и социални нагласи от епохата на патриархата.
В заключение:
как окултният ученик преживява Любовта? Той я възприема като дар от Бога, като
скъпоценно послание от най-извисените владения на Духа, достойно да бъде
осмислено и изразено в безмълвие, при максимално уважение и чувство на
отговорност към любимия човек. Ученикът не говори за Любовта си, а я проявява
във всичко. Той не е способен да ревнува, не трепери от страх да не предизвика
негативна реакция у възлюбения и не търси непременно взаимност. Достатъчно му е
да обича и да дарява съвършено безкористно плодовете на своята Любов. За
чувствата си той е отговорен единствено пред Всевишния и пред съда на
собствената си съвест.
Любовта на
пробудения за Истината човек е чиста като сълза, прозрачна като небесна роса,
всеотдайна до степен на саможертва и всеобхватна като духовния порив, който я е
породил. Недостъпна за щенията на плътта, тази силна и красива Любов извисява
окултния ученик до хоризонтите на ангелските чинове и разтваря широко пред него
дверите на Царството Божие.
Константин Златев
Няма коментари:
Публикуване на коментар