(Есе
върху беседата „Пасха Господня е”)
До каква степен познаваме това, което наричаме «реалност»? Наясно ли сме
със съдържанието на понятията «пространство» и «време»? Разбрали ли сме напълно
техните дефиниции, изложени във философията? Каква е връзката между
пространството и времето, от една страна, и реалността, от друга страна?
Нека дадем думата по въпроса на един велик Посветен – Учителя Беинса Дуно: „Пространството всякога показва един външен
обективен свят, който дава външната форма, който дава израз на реалността. Без
пространството никаква външна форма, никаква външна реалност не може да се
промени. Пространството е качество на битието, а времето е вътрешната страна,
една субективна страна. Всичко, каквото става в Природата, дето и да е, това е
едно субективно схващане. Времето няма обективност, то е наше чисто субективно
схващане.“
Тези разсъждения за абстрактни категории ни подтикват да изведем следните
заключения:
1) Пространството е обективно по своя характер. В него се разгръща
творческата дейност на Бога. То предлага възможност за проявление на безчетните
форми, родени в идейния свят и извикани за живот в творческия процес.
Пространството „дава израз на реалността“,
понеже то е особено важна част от Плана за творението на Всевишния, Който сам
по Себе Си е абсолютната реалност. От тази абсолютна реалност се поражда всичко
останало, което е относително, но все пак носи в ядрото си частица от
абсолютността. Пространството е
отражение на абсолютната реалност на Бога.
2) От контекста на думите на Учителя Беинса Дуно се разбира, че Той говори
за външна и вътрешна реалност. Първична е вътрешната реалност, която би
следвало да отъждествим с Божието присъствие във всичко съществуващо, т.е. с
монадата. Външната реалност е проекция на вътрешната. Всички промени в
Проявеното Битие засягат единствено външната реалност. Вътрешната реалност
остава неизменна. В своя еволюционен ход външната реалност се стреми да се
съедини с вътрешната реалност, издигайки честотата на своите вибрации до нужната
висота. Този стремеж на езотеричен език назоваваме «духовно развитие».
3) „Пространството е качество на
битието“, сиреч на съществуващото. Пространството е панорамата на Всемирния
живот. Без пространството той не би могъл да измине пътя от непроявеност към
проявеност. Пространството е първично
спрямо битието.
4) Времето е субективна категория. То зависи от нашето съзнание, от начина,
по който възприемаме света. В качеството си на вътрешна страна на битието
времето предлага шанса на всички форми да разгърнат своя потенциал и да
осъществят Божественото си предназначение. Философията дава следното
определение за време: «Мярка за продължителността на процесите и явленията в
Природата.» Субективният характер на времето е в пряка зависимост от съзнанието
на възприемащото разумно същество. Този феномен е известен в квантовата
механика, където поведението на елементарните частици е зависимо от
наблюдателя.
5) „Всичко, каквото става в
Природата, ... е едно субективно схващане.“ С други думи, «субективно» в
случая означава относително, част от мировата илюзия Майя, обусловено от
възприемателните способности на наблюдателя. Обективният характер на
пространството и субективният характер на времето в своето единство и
взаимодействие създават завършената картина на всемирното проявление, на живота
във всички негови форми – една мозайка на относителността, която крие в недрата
си кълна на абсолютното.
Затова и „... животът сега сепроявява
във време и пространство, външно и вътрешно“. Въшното проявление на
Всемирния живот е немислимо без наличието на време и пространство и е зависимо
от тях. Вътрешното проявление на Всемирния живот е независимо от всякакви
външни фактори, ала потенциалът му се разгръща именно във времето и пространството.
Вътрешното в езотеричната лексика е синоним на Божествено, безсмъртно,
непреходно, а външното – съответно на тленно, смъртно и преходно.
Вътрешното отразява съдържанието и смисъла на съществуващото. То е образ на
реалността.
Външното отразява формата. То е образ на относителността.
Вътрешното е дало живот на външното. От равнището на проявление на външното
зависи степента на разгръщане на вътрешното.
Бог се изявява и във вътрешното, и във външното, и във времето, и в
пространството. Всички те са декори за осъществяване на Неговата творческа Воля
и Промисъл.
Ние, разумните същества във Вселената, сме актьорите във всемирната драма и
от нашето актьорско майсторство бива обусловена не само индивидуалната ни
съдба, но и степента, в която този грандиозен спектакъл отговаря на замисъла на
неговия Божествен Автор.
Няма коментари:
Публикуване на коментар