„Паневритмията е
велика сила, която ще даде нов подем на света. Великите души, които направляват
света, ще ви чуят, като пеете и свирите. Паневритмията е, с която вие ще им
поднесете ключа на това Учение, което носи мир в човешките души. Този ключ
Великите души трябва да получат от вас и вие сте длъжни да им го дадете. С него
те ще отключват и подават ръка на човешките души, потънали в света на голямата
заблуда. Тогава ще блесне светлината в тяхното съзнание и те ще разберат
смисъла на своя живот.”
„Ако българският народ приеме и прилага Паневритмията, ще
бъде спасен.”
Учителят Петър Дънов/Беинса Дуно
Паневритмията е
основен компонент в духовно-културното наследство на Учителя Петър Дънов
(Беинса Дуно) наред с неговото Слово и музикалните му творби. Нещо повече –
бихме могли да я определим като украшение
и венец на цялото Учение. Тя представлява система от специфични
физически упражнения с музикален съпровод, предназначени да хармонизират
енергиите на човека с тези на природата. Самото понятие “Паневритмия” може
да се преведе на езотеричен език като „Висш
(всеобщ), пораждащ всичко космичен ритъм”. Тя е стройна, методично
изградена съвкупност от упражнения, целящи развитието на
физическото тяло,
пробуждане и разширение на съзнанието, разцъфтяване на добродетелите, вложени в
човешката душа, нравственото укрепване и израстване на личността. Паневритмията
се изпълнява на открито сред природата, в естествена среда, където човешкото
същество общува най-пълноценно със силите и на видимия, и на невидимия свят.
Движенията са плавни, отмерени, в тях вземат участие всички части на тялото.
Паневритмията се играе рано сутрин, след изгрева на слънцето, когато неговите
лъчи са най-благотворни за организма. Този своеобразен космически танц е
полезен за всички възрастови групи. Въздействието му е комплексно – заздравява
тялото, пречиства и обновява душата. Освен това Паневритмията притежава и
естетическа стойност. Тя развива усет за ритъм и музикално чувство.
Учителят Беинса
Дуно работи върху Паневритмията в периода от 1934 до 1942 година. Това
означава, че изкристализирането и окончателното оформяне на ритъма, мелодията,
движенията и текстовете, както и тяхното прилагане на практика, се оказва
продължителен и сложен процес. Паневритмията е предадена от Учителя на Бялото
братство (ББ) у нас като висок идеал на българската душевност. Тя е съзвучна с
народните ни песни и хороводните стъпки, със спецификата на българския бит и
социална среда. Паневритмията е споена от вътрешна хармония и общи закони. При
изпълнението ѝ се осъществява пълноценен обмен между силите на човека и Живата
Разумна Природа.
Отначало Учителят Беинса
Дуно създава упражнения с мелодия, движения и текстове. По-късно разработва „Пентаграма”,
а впоследствие – и „Слънчеви лъчи”. От особена важност за изпълнителите на
Паневритмията е да бъдат спазвани автентичните указания на Учителя П. Дънов,
както и да бъде осъзнат вътрешният, духовен смисъл на упражненията.
Поднесените дотук
факти и разсъждения ни дават право да се опитаме да изведем и кратка дефиниция на Паневритмията: Паневритмията
е висш синтез на духовните принципи и методи на работа в Школата на Учителя
Беинса Дуно, на тяхното приложение и развитие. Тя е такава игра или космичен
танц, чиито форми са пригодени да изразят чрез музика, движение и текст новите
идеи на живота, които съставляват Учението на Учителя на ББ в България, и да ги
предадат както на отделния човек, така и на живота за Цялото.
Философско-езотерични основи на Паневритмията
Философско-езотеричните
основи на Паневритмията са неразделна част от теоретическия фундамент и
неизчерпаемото богатство от Мъдрост и познание в Словото на Учителя Беинса Дуно.
В този смисъл те представляват твърде важен елемент от цялостната
философско-езотерична концепция на Новото учение – онази актуална редакция на
учението на ББ, предадена на българския народ от Учителя Беинса Дуно през
първата половина на ХХ век.
а) наименование:
Етимологическият
анализ на понятието “Паневритмия” води до следните заключения:
Понятието
е трисъставно: Пан – ев – ритъм,
където отделните съставни части притежават значение, както следва:
1)
„Пан” – все, всичко, всеобщ, космически (“пан”
в случая означава, че ритъмът и изпълнението на Паневритмията стои в основата на цялата Жива Разумна
Природа, на цялото Проявено Битие);
2)
„ев” (от лат. “еу” – “eu”) – истински, висш
(“ев” е това, от което произлиза всичко; то означава същината, реалното,
същественото в света);
3)
„ритъм” – правилност, периодичност, отмереност
при редуването на движенията (ритъмът означава правилност, отмерена
периодичност в движенията или във всеки друг външен израз на изобразяваната
форма).
Както
вече бе изтъкнато по-горе, цялостният “превод” на понятието „Паневритмия”
гласи: „Висш (всеобщ), пораждащ всичко
космичен ритъм”.
Наименованието
на Паневритмията, както и съдържанието на отделните компоненти, изграждащи това
наименование, ни предоставя достатъчно основания да я характеризираме като Велика Всемирна Хармония на движението. В
духа на Словото на Учителя Беинса Дуно и изхождайки от неговите собствени
разсъждения относно същността на Паневритмията, можем да я разглеждаме също
така и като хармонично творческо
изявление на Божественото Начало във Вселената. В същност целият
живот е Паневритмия! И още: тя е съчетание между тон, форма,
движение, цвят, число и идея.
Върху
основата на това хармонично съчетание, и най-вече – върху връзката и
взаимообусловеността между идеята и нейното творческо пресъздаване в света на
материята, извеждаме още едно
определение на Паневритмията – като визуален
образ на Словото. По този повод Учителят Беинса Дуно казва: „Най-напред човек схваща формата. Тя е
във времето и пространството. После
схваща движението. То е във времето. И най-после схваща Словото. То е вън от
времето и пространството.” По своята същност и съдържание Паневритмията би
могла да бъде дефинирана още и като Мистерия
от тонове, багри и движения или своеобразен Танц на светлината. В упражненията на Паневритмията има едно скрито
движение, което – успоредно с тяхното изпълняване – се извършва и в човешкото
съзнание, в душата.
Учителят
Беинса Дуно остави след себе си универсални идеи и методи, с които да работят
неговите последователи. Нещо повече, тяхната универсалност се разпростира и
върху невидимия свят. Един подобен метод е именно Паневритмията. След всичко казано дотук за нея бихме могли да
добавим и още едно определение – танц, изпълнен със светлината на Всемира, в
който се долавя ехото от Сътворението на света (Георги Стойчев, „Паневритмия
– мъдрост, философия, откровение”, С., 1997, с.8). Неповторимото съчетание на
текст, музика и движения в Паневритмията разкрива нейната непостижима красота.
Това съчетание е в пълен унисон със силите, които изграждат формите в Проявеното
Битие. Следователно текстът, музиката и движенията на Паневритмията могат да
бъдат разглеждани и като кодиран образ на езика на вселенския Живот.
б) принципи:
Принципите,
върху които се изгражда Паневритмията, произтичат от вложените в нея идеи, от първообразите на основните
видове движения, както и от главните изобразителни форми.
Паневритмията
има за своя основа:
1)
Взаимодействието между човешкото същество и Живата Разумна Природа.
2)
Взаимозависимостта и обвързаността между физиологическите и психическите
процеси в човешката личност.
3)
Съответствието между идея, мисъл и движение, което придава на всяко упражнение
определен и ясен вътрешен смисъл.
4)
Стремежа на съзнателния човек към съвършенство, който намира опора и подкрепа в
плавния, последователен процес на изпълнение на паневритмичните упражнения.
5)
Идеята за Бога – т.е. за Великия Първоизточник на космическия Живот, Висшата
Разумност, Вечната Любов, – която изпълва съзнанието на участниците в
завладяващия танц на Паневритмията.
6)
Три опорни точки: Природата, животворните лъчи на Слънцето, пробуждането на
душата.
Принципите на Паневритмията могат да бъдат
разделени условно на две групи: херметически
(фундаментални) и собствени.
Няма коментари:
Публикуване на коментар