(Есе
върху съборната беседа „Чуха, че иде Иисус”)
Как ли биха се почувствали земните
хора, ако научат, че Христос отново идва сред нас? И то в плът и в цялото Си
Божествено величие. Някои ще се зарадват, а други ще се ужасят. Християните по
цялата планета ще изтръпнат в благоговейно очакване, в свещен трепет пред
възможността да Го зърнат и може би дори да се докоснат до дрехата Му.
Посветените от Изтока ще Му се поклонят като пред най-извисения Махааватар в
човешката история. Мюсюлманите – щат не щат – ще проумеят, че именно Христос, а
не техният Мохамед, е венецът на всички пророци. Будистите ще си припомнят, че
е настъпила епохата на Маитрея, и в съзнанието си ще обединят образите на
двамата велики духовни Учители – Христос и Буда. Дори и някои от
последователите на юдаизма навярно ще разпознаят в лицето на небесния Пратеник
лелеяния от векове и хилядолетия техен Месия.
Вярващите хора от всички краища на
света ще отправят благодарствена молитва към Бога Отца затова, че отново е
натоварил Единородния Си Син с мисията да извлече човеците от блатото на
невежеството, илюзиите, заблудите и миражите на консумативното общество.
Праведниците ще повдигнат глави и с достойнство ще се отправят към мястото,
където да Го срещнат, с надеждата да Го придружат в Царството Му. Грешниците ще
се изпокрият в миша дупка и ще се забулят до неузнаваемост, въобразявайки си,
че така може да избегнат справедливата присъда. А пробудените души – независимо
от духовния си ръст – ще се покаят пред олтара на Всеопрощаващия небесен
Родител и в смирение и пълна отдаденост ще поднесат даровете на своето
служение.
Всичко това може да се случи, ако Христос се появи отново
във физически облик на Земята. А би могло да бъде и съвсем различно.
Най-важното е да разберем, че Христос никога не ни е напускал. Той е с нас още
от появата на човека на тази планета. Помага ни и днес да осъзнаем каква е
ролята ни в мащабния процес на обновление, обгърнал цялата Вселена, включително
и нашия космически дом. Ще бъде с нас, докато и последното човешко същество не
изпълни предназначението си в тази материална действителност и не заслужи
честта да стане жител на духовния свят.
Разбира се, на това поприще Христос не е сам. Помагат Му
всички йерархии напреднали Същества, а на Земята – Посветени и адепти от всички
рангове. В челната им редица сияе с непомръкваща светлина Личността на
последния Миров Учител Беинса Дуно. В стремежа си да разгори пламъка на
просвещението в душите на своите последователи в изследваната беседа той
формулира три основополагащи принципа
от онтологичен и морално-етически характер: „Значи
има три важни принципа: един, който дава; друг принцип, който взима; и трети
принцип, който предизвиква нещата. Три неща има важни в света: принцип, от
който нещата изтичат; принцип, който възприема нещата в себе си; и принцип,
който предизвиква нещата.”
Първият принцип е този, който дава. От него „нещата изтичат”, т.е. той е творчески,
съзидателен, продуктивен. Този принцип обрисува творческата дейност на Бога. Негов главен Носител е Божият Дух
(Светият Дух на християнството), Който осигурява енергийната основа за
творческото проявление на Всевишния. Принципът на даването е първичен и
изначален. Без него не биха могли да съществуват и да функционират
останалите два принципа. Това е принцип
на Всемирния живот.
Вторият принцип е този, който взима. Той „възприема нещата в себе си”, сиреч
спомага Божиите творения да усвоят енергията, осигурена от действието на първия
принцип. Веднъж усвоена и преработена според нуждите на конкретното творение,
тази енергия служи за реализацията на Божия план спрямо това творение. За тази
цел то трябва да я използва за изпълнението на своята еволюционна цел. Това е принцип на Всемирното развитие.
Третият принцип е този, който „предизвиква нещата”. Неговата същност съответства на пробуждането
на вътрешния импулс у всяко творение, който – ако бъде осъществен – довежда до
сбъдване на неговото предназначение. Този импулс активира Божественото ядро у
всяко творение и го повежда по пътеката на индивидуалното развитие и
усъвършенстване. Съществуването и действието на този принцип доказва
езотеричния факт, че всяко развитие и духовно израстване в Космоса става отвътре-навън
– от вътрешния потенциал към изявата му в околната среда. Това е принцип на превръщането на потенциалното в актуално.
В своята съвкупност – като същност, съдържание и действие –
разглежданите три принципа обхващат цялата панорама на Божието присъствие в
света и механизма на Неговото творческо проявление. Ако смалим мащаба им до
един отделен човек, ще установим, че те илюстрират целия му дълъг Път в
Проявеното Битие – от раждането му като монада (действието на първия принцип –
Бог дава даром на човека лъч от Своя Дух, от Своята безсмъртна Същност), през
усвояването на изначалната Божествена енергия (действието на втория принцип –
човекът използва Божиите дарове за своето духовно-нравствено развитие и
усъвършенстване; той взема от о колната среда това, което му е необходимо, и го
превръща в инструмент за духовно израстване), до епичния момент, в който
човешкото същество завършва своята еволюция (действието на третия принцип –
извличайки пълния обем на своя вътрешен потенциал, човек го използва за
постигането на еволюционното си предназначение: култивиране на Божествено
съзнание и сътворчество с Небесния си Отец).
Константин Златев
Няма коментари:
Публикуване на коментар