I. Принцип на ума
(разумността):
Формулировката
на този принцип е: „Всичко е ум, разум.”
Божественото у човека, както и в целия Космос, се проявява чрез ума, чрез
разумността. Затова и Учителят Беинса Дуно въвежда фундаменталното понятие „Живата
Разумна Природа”, което на практика обхваща всичко съществуващо. В този
смисъл Паневритмията би могла да бъде определена като метод за връзка с Духа (универсалния, вездесъщ Божий Дух).
II. Принцип на
съответствието (аналогията):
Херметическата
философия изразява този принцип по следния начин: „Каквото е горе, това е и долу.” Съдържанието на принципа е
свързано с друга универсална истина – между всички неща в света, между
всички обективни реалности в Битието има подобие, съответствие, аналогия.
Това, което възниква в духовния свят, рано или късно се проектира във
владенията на материалното. И обратното – създаденото в нашата преходна, тленна
реалност също оказва влияние върху субектите и взаимоотношенията във фините
области на Вселената.
Конкретно
за Паневритмията от особено значение е съответствието между идея, тон,
форма, движение, цвят и число. Тяхното хармонично съчетание извайва
външната прелест на паневритмичните движения и същевременно обуславя
дълбочината на вътрешното им въздействие.
III. Принцип на
трептенията (вибрациите):
Този
принцип гласи: „Всичко е в движение,
всичко трепти (вибрира).” Нищо в Космоса не е в покой. Следователно – движението
е абсолютно, покоят е относителен. Трептенията или вибрациите са с толкова
по-висока честота, колкото по-високо „се изкачваме” (фигуративно казано) от
материалния свят към другите, по-извисени, по-фини сфери на Битието. Всичко
трепти/вибрира: от елементарните частици до Божия Дух. Това означава, че има
безброй видове и степени на трептения/вибрации в зависимост от тяхната честота.
Какво
е значението на този принцип по отношение на Паневритмията? Основен компонент в
този Божествен танц на ББ е музиката. Според редица сериозни
автори-окултисти тя се ражда в умственото (менталното) поле. Оттам музиката
слиза на физическото поле, съдържайки в същността си, в най-дълбоките си недра
идеята на изпълняваните движения. В случая музикалната вибрация е тази, която
обуславя тоналността на всяко упражнение в Паневритмията. От своя страна
тоналността определя неговата багра или цвят. За погледа на ясновиждащия всяко
паневритмично упражнение излъчва различна светлина. Това е причината и за
различните тоналности, от които произтичат и съответните цветови съотношения.
ІV.
Принцип
на полярността (двойствеността):
Прастарото
херметическо познание представя този принцип, както следва: „Всичко в Природата е поляризирано,
двойствено.” И действително, полярността или двойствеността е основен закон
на Космоса. Най-простият пример е свързан с наличието на положително (+) и
отрицателно (-) – като абстрактни категории, които обаче придобиват съвсем
конкретно значение във всеки отделен случай на изследване. Електричеството и
магнетизмът, например, биват положителни и отрицателни. Двата велики градивни
полюса в Битието – Мъжкият (творчески) и Женският (съхранителен) принцип, са
особено ярка илюстрация на разглежданата закономерност.
В
частност, в упражненията на Паневритмията почти всички музикални колена (фрази)
са повтаряеми. Това обстоятелство е продиктувано от потребността за съхраняване
на равновесието между полярните сили, проявяващи се във Висшия космически танц.
Редуването на десен и ляв крак или дясна и лява ръка е израз на същата
необходимост. Учителят Беинса Дуно е установил хармоничен баланс между полюсите
във всяко едно паневритмично упражнение. Освен това в самото им редуване се
наблюдава определена цикличност.
Принципът
гласи: „Всичко в Природата е ритмично и
периодично.” Космическият закон за ритъма и периодичността също е
универсален, т.е. всеобщо валиден. Всички явления във Вселената, всички процеси
са подчинени на проявата на определен ритъм, периодичност или цикличност.
Примерите са толкова много и така очевидни, че не се нуждаят от специално
осветляване: редуването на деня и нощта, на лунните фази, на океанските и морските
приливи и отливи, на годишните времена, на ударите и почивките на сърцето и пр.
Сравнително наскоро официалната наука разкри съществуването и на три цикъла,
характеризиращи изявите на човешката личност: биологически, емоционален и
интелектуален. Свързаните с тях т.нар. „биоритми” представляват интересно поле
за изследване взаимодействието между човека и околната среда, между неговата
вътрешна същност и условията на действителността.
Ритъмът
е външен израз на всемирния закон за равновесието и хармонията. Що се отнася
конкретно до Паневритмията, неговото действие се изразява в езотеричния факт,
че всяко упражнение, при което двата полюса (обуславящи амплитудата на
цикличността) са равнопоставени, е изпълнено с невидимото присъствие, със
съвършения живот на Духа.
VІ.
Принцип
на причината и последствието:
Формулировката
на принципа е: „Всичко в света има
разумна причина.” Всички процеси и явления в Космоса, всяка обективна
реалност е предизвикана от някаква причина – както на материално, така и на
надматериално, духовно равнище – и води до определени последствия. Причината,
както е посочено в текстовото съдържание на принципа, неизменно е разумна.
Източната мъдрост – и преди всичко индийската – извежда от този принцип универсалния
закон за Кармата.
Действието
на принципа в рамките на Паневритмията е свързано с вътрешното единство на
всички нейни упражнения. Обвързаността между тях – идейна, логическа и
духовно-мистична – е именно от причинно-следствен характер. Разгръщането на
паневритмичните упражнения в тяхната плавна, отмерена последователност от своя
страна кореспондира с и отразява етапите в еволюционното израстване на
човешката душа.
VІІ.
Принцип
на единството и сродството:
Всички
обективни реалности във Вселената, всички обособени единици живот, всички
индивидуалности на съществуващото са сродни, от един род. (Gens una sumus – „Всички сме от един род”; латинска сентенция). И това е така, понеже
всички те произлизат от един и същи Източник – Великото Разумно Начало на
Битието, Бога. Той именно е онази първична, изначална Единица, от Която се
раждат всички малки единици, индивидуализирани същности, които разглеждаме като
отделности. Той е върхът на Пирамидата на Живота. Всички останали нейни
пластове, намиращи се под Него, са свързани с този връх, а следователно – и
помежду си. Езотеричното учение – каквото е и учението на ББ – утвърждава, че
седмият херметически принцип съдържа в себе си всички останали. В него и чрез
него животът постига своя висш израз на изява.
Няма коментари:
Публикуване на коментар