(Есе
върху беседата „Влязоха в ладията”)
За да достигнем до действително
познание за Бога, първо трябва да Го открием извън себе си, а след това – у
самите нас. Постигането на богопознание е главна еволюционна задача на човека.
От нейното успешно изпълнение зависи духовното израстване на всеки, който е
поел по пътеката към съвършенство. Крайната цел е придобиване на свръхсъзнание
или сливане на индивидуалното съзнание с това на Създателя. Този триумф на
духовното извисяване увенчава откриването на Божието присъствие в безсмъртното
ядро на всяко човешко същество и неговото проявление в пълнота – до степен на
цялостно одухотворяване на физическия носител, тялото.
В тази беседа Учителят Беинса Дуно
разглежда присъствието на Бога извън и у човека като съотношение между единство
и множество: „Бог като множество – Той
седи отвън, но Бог като единство – Той всякога се проявява отвътре.“
Бог като множество
се проявява в Природата и обществото, т.е. извън отделния човек, който
също е част от Природата и обществото, но в случая представлява субект спрямо
тях. Бог присъства във всеки елемент от Природата и обществото, във всеки атом,
който ги изгражда. Тази множественост на проявлението Му е неразривно свързана
с неизчерпаемото разнообразие на творческата Му дейност и с огромния брой
форми, в които вибрира на различна честота Неговият Дух.
Бог като единство
се проявява в личното преживяване на Неговото присъствие в духовното естество
на човека. Това е проявление отвътре, в съкровеното лоно на
човека, където се срещат и се съединяват навеки индивидуалнит дух и Божият Дух.
Това единство в проявлението на Всевишния отразява еднаквата изначална природа
на Твореца и творението, незримото присъствие на Върховното Божество във всяка
монада, родена от първичния Божествен океан на съзиданието.
Когато открием Бога отвътре, у самите
себе си, в това неизразимо красиво Единство угасват всички противоречия на
материалния свят, понятията за Добро и зло изгубват значението си и се
разтварят в амалгамата на безусловната Любов. Човекът и Бог стават Едно. Приключва етапът на богоуподобяване от
личната еволюция на човешкото същество и то продължава развитието си в
лъчезарните сфери на Божествения свят.
Ала тук, на земята, все така се
разгръща нестихващата битка между Светлината и мрака, между Доброто и злото.
Къде са корените на едното и на другото? Авторът на текста предлага
нестандартен отговор: „Злото произтича
всякога от слабите хора. Слабите хора родиха злото. Слабите хора, които искат
да бъдат силни, но са слаби, те родиха злото. А силните, безсмъртните хора
родиха доброто.“
Слаби са хората, които не дават път на
Божественото у себе си, не му позволяват да се прояви. Те слугуват на плътта си
и всячески се стремят да задоволят щенията ѝ. Свързани са със здрави вериги с
материята и не са наясно с истинското си предназначение на физическото поле. Те
са роби на желанията си и верни поданици на Мамона. Бог очаква от тях да се
пробудят, да познаят Истината за своето обучение в земното училище и да се
подготвят за предано служение за осъществяване на Плана Му за планетата и
човечеството. В противен случай те стават несъзнателни проводници на тъмното
начало в света.
Силни са хората, които са открили
Божието присъствие в сърцата и душите си и са му дали възможност да се изяви в
пълнота. Те са верните служители на Божия Промисъл за Вселената и Земята,
достойните изпълнители на Плана Му за творението. Измежду техните стройни
редици изпъкват великите духовни Учители, пророците, апостолите, адептите и
напредналите окултни ученици. Те са челният отряд в плът на Всемирното Бяло
братство напланетата ни.
Божието присъствие у човека е неговата
основна опорна точка в живота. Но тя няма материални измерения: „Опорната точка не е в нас. То е
Божественото у нас, а то е на друго място. Този свят, в който ние живеем, не е
опорната точка.“
Опорната точка, за която говори
Учителят на Новата планетарна култура, не е от този свят. Тя не може да бъде
намерена в материалното тяло на човека, а единствено в неговата висша духовна
същност, неопетнена от желанията на плътта. Опора по пътя към Божественото
можем да открием само в царството на Духа. Затова, както ни съветва Христос,
нека бъдем в света, но не от света. Което означава, че не просто сме се
докоснали до Божието присъствие в тайната обител на душата ни, а сме го
превърнали в свое собствено «аз», в неизгарящ факел на Любовта, Мъдростта и
Истината.
Няма коментари:
Публикуване на коментар